S
Hej

En bekant frågade mig om råd angående pelletsuppvärmning eftersom jag kan lite om det.

Det visade sig att han är med i en förening som hyr en större lokal. På senare år har det blivit väldigt kallt vintertid i lokalen, vilket inte varit något problem tidigare. De har tagit upp problemet med hyresvärden som skyller på att EU skulle ha kommit med ett direktiv om att man måste elda med 6mm pellets, och därför blir det inte varmare, för 6mm pellets blir inte lika varmt som med 8mm.

Det är så klart lögn och trams å det grövsta, då det rent tekniskt är tvärtom, 6mm ger något bättre effekt än 8mm.
Inte heller finns något sådant direktiv.

MEN, det där har vi ju koll på.

Jag har bett att få deras hyresavtal tillskickat mig så att jag kan titta på det.

I väntan på det tänkte jag fråga här om det är någon som har koll på rent generellt vad som gäller när en hyresgäst i form av en juridisk person (ideell förening) hyr en lokal av en näringsidkare. Det är alltså inte bostäder det gäller.

Jag gissar att det inte står något om någon viss temperatur i lokalen.

Det kan inte vara rimligt att hyresvärden bara kan stänga av värmen för att det inte står någon viss temperatur, inte heller att de kan skruva ner den hur mycket som helst. Eller?


Låt oss prova två olika fall.

1. Det står i avtalet att det gäller "uppvärmda" lokaler, men inte mer specificerat än så. Vad kan man då tänka sig gäller rent juridiskt vad som räknas som "uppvärmd" lokal.

2. Det står inte ens "uppvärmda" lokaler i avtalet.

Jag tänker att "worst case" rent juridiskt så faller det tillbaka på partsavsikten. Den gäller ju en lokal där människor vistas, umgås och inte utför någon direkt fysisk aktivitet. Jag tänker att partsavsikten bör kunna jämställas med en lokal för ex.vis ett kontor när det kommer till hur varmt hyresgästen har förväntat sig att det skall vara i lokalen under vinterhalvåret.

Någon som är mer insatt i denna juridiska frågeställning?

Det kanske till och med finns något "prejudicerande" fall i frågan.
 
S
J Josth skrev:
Man kan titta på vad Arbetsmiljöverket skriver om lokaler för kontorsarbete: [länk]

Går det inte bara att plugga in ett antal värmefläktar i eluttagen för att få upp temperaturen strax innan sammankomst? Värmefläktar kostar bara från 199 kr styck.
Jovisst, jag vet ju att arbetsmiljöverket har dessa regler, därav min kommentar om kontor, men de säger inget om relationen hyresvärd/hyresgäst, där handlar det om vad arbetstagaren kan kräva av arbetsgivaren. Min fundering är ju där om det kanske finns någon praxis eller prejudicerande dom att man som hyresgäst kan ställa motsvarande krav på hyresvärden. Det känns ju rimligt, men inom juridiken är saker och ting ibland långt ifrån intuitivt rimliga.

Betalar de för varmhyra ska de ju inte behöva betala för fläktar och el för uppvärmning för att hyresvärden är för snål för att skruva upp värmen.

Det här är 100% ett fall av en snål hyresvärd som skruvat ner temperaturen i värmesystemet för att öka sin egen vinst.

Jag har bett om att få vara med på nästa möte med hyresvärden och då kommer jag att be om att vi får titta på deras värmeanläggning, så kommer det säkert att ge sig.

Men jag vill också ha full koll på juridiken. Vad kan vi (de) kräva och inte.
 
Kan ju vara kallhyra oxå vilket betyder att hyresgästen ska bekosta uppvärmningen. Rätt vanligt i lokaler!
 
S Snickerick skrev:
... hyresvärden skyller på att EU skulle ha kommit med ett direktiv om att man måste elda med 6mm pellets, och därför blir det inte varmare, för 6mm pellets blir inte lika varmt som med 8mm.
😂😂😂😂😂😂
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Detta är kanske till hjälp: [länk] den tar både upp arbetsplats samt hyrd lokal.
20 grader som lägst alltså. Är det lägre?
Meddela hyresvärden att antingen ordnar de temperaturen eller så sätter ni in fläktar och drar av kostnaden för inköp och el på hyran.👍
 
S swe.jocke skrev:
Kan ju vara kallhyra oxå vilket betyder att hyresgästen ska bekosta uppvärmningen. Rätt vanligt i lokaler!
Om det varit så hade dom kunnat elda med vad dom vill..... Hyresvärden att inte hänvisat till påhittade EU-lagar heller..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det varit så hade dom kunnat elda med vad dom vill..... Hyresvärden att inte hänvisat till påhittade EU-lagar heller..
Vet du hur kontraktet står skrivet? Om inte kan vi inte utgå från att det är varmhyra - jag själv skriver alltid vad som ingår och vad som inte ingår i lokalhyran. Så bara för att hyresvärden faktiskt har valt att värma lokalen tidigare finns ingenting som säger att det är hyresvärdens ansvar - det regleras i hyresavtalet.
 
  • Gilla
Henkepen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.