Jag har just bytt tak på mitt hus, och parabolen monterades ner och sedan tillbaka. Nu har jag noll signal från parabolen. Kabel och kopplingar ser OK ut, och jag vet inte vad som är problemet.

Min undran är hur känslig en parabol är gällande sin riktning, i mitt fall har fästet som parabolen sitter i flyttats ca. 30 cm, är det tillräckligt mycket för att tappa signalen helt. Eller borde det vara något annat som felar?

Jag har Allente som leverantör.
 
Kan vara lite kinkigt, jag har varit med om att ha problemfri mottagning en dag och hopplös dagen efter för att några träd som står nära huset vuxit lite grann.
Om du har noll signalstyrka kan det tyda på något vaj med kabel, noll signalkvalitet däremot kan vara fel i inriktning eller att något skymmer signalen. Testa även lite olika kanaler, det kan skilja mellan olika transpondrar (frekvenser), i menyn för signalmätning brukar du se vilken frekvens som mätningen sker på.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
A alfista skrev:
Kan vara lite kinkigt, jag har varit med om att ha problemfri mottagning en dag och hopplös dagen efter för att några träd som står nära huset vuxit lite grann.
Om du har noll signalstyrka kan det tyda på något vaj med kabel, noll signalkvalitet däremot kan vara fel i inriktning eller att något skymmer signalen. Testa även lite olika kanaler, det kan skilja mellan olika transpondrar (frekvenser), i menyn för signalmätning brukar du se vilken frekvens som mätningen sker på.
tack, ska testa lite fler kanal och se vad som händer.
 
Hej!
Parabolen är väldigt känslig, det går inte skruva ner och upp en parabol utan att behöva sjustera in den igen med ett mätinstrument
 
  • Gilla
gryden och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

En parabol är extremt riktningskänslig skulle jag säga, räcker att skivan är vriden fel en cm vertikalt / horisontellt så kan signalen tappas. Har du flyttat fästet så måste du med all säkerhet rikta in parabolen igen.

Börja med rörfästet i horisontalled, lossa muttrarna korsvis men bara tillräckligt så du kan vrida den med viss tröghet. Ha någon som kollar signalstyrkan på mottagaren via tvn, försök maximera kvalitet och signalstyrka. Skruva fast muttrarna korsvis lagom hårt för att det ska sitta fast.

Vid behov får du även justera höjdriktning, där har du en skruv & mutter bara och samma procedur av maximering av mätvärden.

Antar att du inte ändrat parabolhuvudets vridning / skew men har den rubbats får du kolla vad det ska vara på din geografiska position, aktuell operatör har dessa uppgifter på sin hemsida.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Tack alla, jag ska prova att skruva lite på parabolen, och ta hjälp av både fru och app :)
 
  • Gilla
macab
  • Laddar…
gryden gryden skrev:
Tack alla, jag ska prova att skruva lite på parabolen, och ta hjälp av både fru och app :)
För guds skull så ta inte hjälp av frun (eller nån annan för den delen). För husfridens skull så ställ en telefon mot TV:n och en som du själv håller i och ring video samtal. Då har du mycke bättre koll på dina rörelsen och du kommer ha frun kvar i hushållet.

Annars är risken stor till: "Lite tillbaka, liiiiite till. NEJ för mycke. Liiiiite uppp. NEJ jag menar ner. nu är det nästa bra. HALLLLLÅÅÅÅ för HELVETE tillbaka.
 
  • Gilla
  • Haha
vicdahl och 5 till
  • Laddar…
Eller sätt en tv vid parabolen. Det har jag gjort nånn gång. Annars hjälper det ju även till att ha ett instrument och lite tur. Sist det var tjorv så visade det sej efter ganska mycket vridande och skruvande att det bara var lnb:n som hade lossnat i fästet och vridit sej...
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
hsd
Biltema har ett litet billigt instrument som visar signalstyrkan
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.