Har nyss köpt ett husvattenverk till sommarstugan. Problemet är att frånslagstryck och tillslagstryck är för lågt. Vattnet når inte upp till övervåningen innan pumpen slår ifrån.
Har trycksatt hydropresskärlet.
Vanligtvis finns ju justerskruv på tryckgivaren men här tycks den saknas.
Finns den inuti givarhuset eller under locket till elektronikdelen? Nån som vet?
Tacksam för all hjälp!
 
Har aldrig hört uttrycket ”husvattenverk” men det är kanske en pumpautomat.
Låter konstigt att den inte orkar trycka upp vatten till andra våningen, behövs väl bara 0,2-0,3 bars tryck (2-3 meter upp)
Protte
 
Hittade justerskruvarna när jag väl fått bort locket (som satt med en ’kamoflerad’ skruv på baksidan av pumpautomaten. Ställde gradvis upp till/frånslagstrycket till det började rinna vatten på toaletten två våningar upp. Problemet är att pumpen aldrig når upp i frånslagstrycket utan går kontinuerligt.☹️ Slutsats - denna pump är för klen för min tryckhöjd på runt 8 m trots specade max 50 m! Klart besviken, kommer reklamera hos Hornbach!
prototypen prototypen skrev:
Har aldrig hört uttrycket ”husvattenverk” men det är kanske en pumpautomat.
Låter konstigt att den inte orkar trycka upp vatten till andra våningen, behövs väl bara 0,2-0,3 bars tryck (2-3 meter upp)
Protte
Det är säkert samma sak.
prototypen prototypen skrev:
Har aldrig hört uttrycket ”husvattenverk” men det är kanske en pumpautomat.
Låter konstigt att den inte orkar trycka upp vatten till andra våningen, behövs väl bara 0,2-0,3 bars tryck (2-3 meter upp)
Protte
prototypen prototypen skrev:
Har aldrig hört uttrycket ”husvattenverk” men det är kanske en pumpautomat.
Låter konstigt att den inte orkar trycka upp vatten till andra våningen, behövs väl bara 0,2-0,3 bars tryck (2-3 meter upp)
Protte
 
Enligt databladet skaden klara 0,6 MPa, samma som 6 bar och det räcker för 50 meter lyfthöjd.
Hur är det med sughöjden, får inte vara mer än 7-8 meter.
Protte
 
Har inte koll på sughöjden men det är en grävd brunn och vatten finns och den suger ju upp fint men ställer jag frånslagstrycket mer än 4,5 bar slår pumpen aldrig ifrån…
prototypen prototypen skrev:
Enligt databladet skaden klara 0,6 MPa, samma som 6 bar och det räcker för 50 meter lyfthöjd.
Hur är det med sughöjden, får inte vara mer än 7-8 meter.
Protte
 
Mina problem visade sig bero på att silarna i kranarna satts igen av rostpartiklar (som sannolikt frigjorts när jag 'meckade' med vattenledningarna vid pumpinstallationen)!
Ett trivialt problem men svårt att inse eftersom det funkade innan pumpbytet.
Nu med rensade silar har jag fint flöde i kranarna i hela huset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.