Tjena.

Har i våran lägenhet en "termostat" av denna modell men inget justeringsvred, hur ska man bära sig åt för att justera den?

Den lilla piggen man ser går att trycka in...

Termostat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har bara själva ventilen. Termostatdelen saknas. Be din hyresvärd, alt brf att fixa en ny.
 
Mmm som jag misstänkte, så en justering av denna är helt "omöjlig" utan termostatdelen?
 
Det är väl så man brukar göra för att få så hög värme som möjligt. Många termostater i hyreslägenheter har ju ett begränsat temperaturområde. Så vill ni ha kallare så ordna en termostat:).
 
kulle
Varför vill du justera ?
Om det inte sitter någon termostat så är ventilen fullt öppen, vilket innebär att din hyresvärd förmodligen styr tempen i lgh med inne/ute givare till shunten som ger rätt temp ut till er.
Tycker du att det är för varmt får du ordna en termostat
 
Vill justera ner värmen då det snart är outhärdligt varmt...

Som jag fattat det så har dom som renoverat värmesystemet och föreningen jag bor i något otalt med varandra så termostaterna "uteblev" vid slutförandet...

Måste finnas nått sätt att fuljustera elementet tycker man...
 
kulle
För föreningens och er skull bör ni fixa termostater till alla element, blir ju väldigt dyrt annars om alla kör med öppna fönster för att vädra :confused:
 
Det brukar ju sitta en returventil som man borde kunna skruva åt lite för att dämpa flödet.

Men enklast sättet borde väl vara att installera en luftvärmepump och köra den på kyla. Då för du utmärkta möjligheter att ställa en önskad temperatur helt digitalt på fjärrkontrollen.

(alternativt köper du en termostat för 200:- och bara skruvar på)

Edit: Ironin kanske inte gick fram :(
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Dsl skrev:
Men enklast sättet borde väl vara att installera en luftvärmepump och köra den på kyla. Då för du utmärkta möjligheter att ställa en önskad temperatur helt digitalt på fjärrkontrollen.
:x:screwy:
 
Dsl skrev:
Det brukar ju sitta en returventil som man borde kunna skruva åt lite för att dämpa flödet.

Men enklast sättet borde väl vara att installera en luftvärmepump och köra den på kyla. Då för du utmärkta möjligheter att ställa en önskad temperatur helt digitalt på fjärrkontrollen.

(alternativt köper du en termostat för 200:- och bara skruvar på)
Que? Det blir ju väldigt ekonomiskt med att motverka dyr värme med ännu dyrare kyla...
 
lordi skrev:
Que? Det blir ju väldigt ekonomiskt med att motverka dyr värme med ännu dyrare kyla...
Det var därför en 200:- termostat föreslogs som alternativ, men jag är visst inte så bra på ironi.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Dsl skrev:
Det var därför en 200:- termostat föreslogs som alternativ, men jag är visst inte så bra på ironi.
Jag började undra om du precis hade kommit hem från festen som började i fredags :p
 
kulle skrev:
Jag började undra om du precis hade kommit hem från festen som började i fredags :p
Trodde jag med. Ändå tillhör jag ju den ironiska generationen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.