Tjo,
Två år ny dörr som bråkar. Jag kan inte stänga den inifrån utan att dra rejält hårt och då kommer handtaget att gå sönder. När jag trycker på utsidan precis ovanför handtaget så funkar det så nu stänger vi alltid från utsidan men jag tänkte att det låste gå att justera men jag kan inte komma på hur. Ngn som har tips?
/M
 
  • Vit terrassdörr med problem att stängas, belägen i en husvägg med röda paneler och reflektion av trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar dörren emot tröskeln?
Testa att höja dörrarna genom att justera höjden på gångjärnen.
skruva loss locket och justera höjden med skruven under locket på gångjärnen.
OBS justera så att tyngden fördelas mellan samtliga gångjärn.
 
Njae det är låset vid handtaget som kärvar. När jag trycker på aktiva bladet precis ovanför hantdaget så går det.
 
Jag tycker det låter som om dörren inte dras igen helt och det därför blir skillnad när du trycker.
Frågan är då var dörrbladet då tar emot.
Går det bra manövrera spanjoletten när dörren är på vid gavel? (även om du trycker på kolvarna med ett finger samtidigt som du manövrerar spanjoletten)

Att en fönsterdörr inte fungerar att stänga brukar bero på.
Dörrbladet tar emot karm eller passivt dörrblad.
Dörrbladet är så pass skevt att det påverkar stängning.
Det ligger något föremål (sten) nere i tröskeln eller längs bakstycket som orsakar problem.
Spanjoletten har blivit defekt.
Yttre påverkan.

Har du underhållit spanjoletten genom att smörja den enligt fix anvisningar?
Schematisk illustration av spanjoletter och flerpunktslås med beteckningar för olika delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan vara så att din spanjolett hänger fastnar när det ligger tyngd mot kolvarna men går att stänga när du trycker igen dörren så belastningen mot kolvarna minskar.
Detta brukar kunna avhjälpas tillfälligt genom att smörja spanjoletten men spanjoletten bör bytas ut för att åtgärda nötningsproblem i låshuset som är grundorsaken, att smörja spanjoletten på våren och hösten ökar spanjolettens livslängd.
https://www.assaabloyopeningsolutio...rderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf
https://www.assaabloyopeningsolutio...Order/Spanjolett_orderblankett_ASSA ABLOY.PDF
Räkna med lång leveranstid om du inte har en lagerspanjolett pga semester och eftersläpad produktion, bli inte förvånad över en leveranstid någon gång i september/oktober.
 
Partiet är två år gammalt och sitter skyddat. Jag har inte smort men ska göra det strax. Jag har två hål och inte tre som det står på alla instruktioner. Bif bild. Undre hålet är 1.5 dm under nedersta låshaken och övre hålet 2 dm över mellersta haken. Nu går det knappt att öppna eller stänga handtaget. Lite lirkande kring 45 graders öppen så går det.
Mysko. Karmen buktar lite utåt 2.5 mm ca (jag skrev 3 på bilden) vilket kan förklara att jag kan stänga den om jag trycker in den på mitten...det är sim sagt i princop nya grejor...
:p
 
  • Terrassdörr med markerade punkter och handskrivna måttbeskrivningar, nära en soffa och ett bord på en träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fått tag på låsolja CRC och sprayat i de två hålet och det går bättre. Ska spruta in lite mer i em. Hoppas att det funkar nu och stort tack för hjälpen!
 
Du ska smörja vid de hålen men även kolvarna och överföringen.
Du ska inte smörja dörrbromsen.
Manövrera spanjoletten samtidigt som du smörjer samt lägg ett skydd under t.ex en kartongbit så det inte droppar olja på underlaget.
Öppen terrassdörr med inringade smörjpunkter på spanjolettens kolvar och överföring, samt utemöbler på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringade in smörjpunkterna.
Den undre kolven är inringad på bild men den är svår att smörja det brukar räcka att du smörjer genom hålet ovanför så rinner det ner och smörjer.
2år är relativt nytt så förhoppningsvis räcker det att smörja spanjoletten men om den används det allmänna passagen i huset (hög passerfrekvens) så kan spanjoletter slitas snabbt.
 
Redigerat:
Nu går det som smort... (kunde inte låta bli)
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.