Håller på att avsluta ett köp av fritidshus med naturtomt och funderar på hur jag kan jämna ut den öppna ytan så barnen kan spela boll och leka. Tänker även att stillastående vatten bidrar till myggplågan som gärna får hållas till minimum.
Onedrivelänkar till bilder på tomten
s!AhTXhkyhKbOWtZkg6rZy2RbkEKL49A
https://1drv.ms/u/s!AhTXhkyhKbOWtZkg6rZy2RbkEKL49A

s!AhTXhkyhKbOWtZhv_zgOycPpgF1iqw
https://1drv.ms/u/s!AhTXhkyhKbOWtZhv_zgOycPpgF1iqw

s!AhTXhkyhKbOWtZpL6eNDlHBQQGEaug
https://1drv.ms/f/s!AhTXhkyhKbOWtZpL6eNDlHBQQGEaug

Vet nån vad gräset på tomten kallas? Det kanske inte har nåt namn. Undrar hur det blir om man jämnar ut o försöker klippa det eller om man måste så nåt annat.
Så alla tips på hur man jämnar ut och olika taktiska/strategiska åtgärde är väldigt välkomna!
 
j.erkers
Bilder som är här istället:

En ödslig skogstomt med vissna gräs och en hängmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt med nyligen grävt och jämnat gräsmark redo för byggprojekt, omgivet av skog.

Stuga på höjd i skogsmiljö med veranda och skjul, gräsbevuxen mark i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från ovan på en blöt äng med gult gräs, löv och en persons fötter i nedre bilddelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spade, muskler, tålamod...
 
Tack @j.erkers för hjälp med bilderna. Angående att jämna ut allt med spade får jag känslan att det blir en tuff match. Vet inte hur hårde rötterna är mwn jag ska se om det finns en spade på plats imorgon vid besiktningen och om nuvarande ägare är okej med att jag tar ett spadtag.
 
j.erkers
Nema prob...
Ditt problem: Köp jord och lägg uppepå? Snacka med någon trevlig bonde (de flesta är trevliga, framförallt under bonde-off-säsong) och fråga om inte hen kan hjälpa dig med sin traktor? Hyra en liten traktor?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Enklast är som sagts dit med mer jord och anlägg en ny gräsmatta......
 
Hyr en lagom stor grävmaskin. Typ 4-6 ton. Sen skrapar du ihop jorden på topp i en hög, jämnar ut underlaget och lägger ut jorden. Jag gjorde nått liknande på en långhelg. Jag hade aldrig kört grävmaskin men fick efter ett antal timmar en fin finish på ytan. Sen är det lite krattning för att få bort småsten och lösa rötter.
Du kan även passa på att göra rännor och gräva ner dräneringsslangar som föra bort vatten. Finns kokostäckta slangar man lägger rätt i jorde .
 
@j.erkers @tgr_se Grävskopa går inte att få in på tomten. Det är en trappa upp på hällen som ligger bakom huset samt massa tallar innan det är väg. Är rötterna för sega att gå över med spade kan man kanske vända upp med jordfräs? Men med tanke hur blött det är känns det lite vanskligt att bara smälla på massa jord att lägga gräsmatta på. Hur fungerar rännorna? Marken lutar åt grannen och tror inte de är jätteintresserade av att jag dikar ut så deras lilla plätt blir vattendränkt.
 
Det går ju med mindre grävmaskiner med. Man ska inte underskatta hur mycket det är att göra för hand. Kanske går att köra in jord med en liten självlastande dumper.
Sök på täckdikning så kan du se hur det går till. Går ju att dra det till en stenkista för att det inte ska bli för blött hos grannen. Att det är blött kan ju också bero på att marken är väldigt hård så vatten tar en stund att sippra ner.
 
harry73
Bo in dig, klippa gräset och gör planer för nästa år
 
harry73 harry73 skrev:
Bo in dig, klippa gräset och gör planer för nästa år
Bra tips men att den enda möjliga lekplatsen utomhus görs lekbar är prio nummer ett i år. Gräset går inte att klippas som marken är där nu. Nästa år är det tillbyggnad(er) som ska göras:D
 
T tgr_se skrev:
Det går ju med mindre grävmaskiner med. Man ska inte underskatta hur mycket det är att göra för hand. Kanske går att köra in jord med en liten självlastande dumper.
Sök på täckdikning så kan du se hur det går till. Går ju att dra det till en stenkista för att det inte ska bli för blött hos grannen. Att det är blött kan ju också bero på att marken är väldigt hård så vatten tar en stund att sippra ner.
Sant, en dumper med larvfötter kanske jag kan köra in nånstans, får undersöka det. Täckfikning med stenkista verkar ju vara exakt vad som behövs, stort tack för det peket. Hittade denna korta beslrivning som var spo on förrutom att jag själv riskerar mindre maskiner eller i värsta fall spade https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/steg-for-steg/sa-dranerar-du-tradgarden/
 
harry73
Som barn uppskattade jag naturtomt mer än gräsmatta, men det är jag
 
K
Låt barnen leka snapphanar, rövare, riddare, hästar eller vad som helst på den härliga tomten. Barn kan leka var som helst och i synnerlighet på ställen där inte spikraka välansade gräsmattor finns.
 
harry73 harry73 skrev:
Som barn uppskattade jag naturtomt mer än gräsmatta, men det är jag
Absolut, men lillkillen är 1år nu så kommande två, kanske tre, somrar är det gräsmattan han klarar av o alltid kul att spela bollekar :D
 
Magnus1q7b Magnus1q7b skrev:
Bra tips men att den enda möjliga lekplatsen utomhus görs lekbar är prio nummer ett i år. Gräset går inte att klippas som marken är där nu. Nästa år är det tillbyggnad(er) som ska göras:D
Köp en billig begagnad gräsklippare och börja köra över området. Den kommer slå i lite toppar och jämna ut små jordhögar med... Röjsåg med gräsklinga kan vara bra för att klippa ner innan.
 
  • Gilla
Magnus1q7b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.