Hej,

Jag skulle behöva lite rådgivning kring Borttagning utav berg.

Bakgrunden är att vi håller på och gräver på tomten för stt senare lägga ny gräsmatta.
Problemet nu är att det uppe i ena hörnet kommit fram berg.
min tanke ör nu att försöka jämna bort topparna för stt sedan kunna lägga jord över och gräs ovanpå.

Som jag förstått det är snigeldynamit något som kan funka, men funksr det även för avjämning så att säga? Skulle ju helst av allt vilja borra horisontellt rak in i berget och klyva det horisontel och därefter bara putta bort toppen, lite som att lyfta hatten på en semla typ.
En annan tanke jag har är om det går att på något vis såga av berget.
Jag har bifogat tre st bilder och tanken är att få bort det som syns, och ca 10-20cm under jordytan.

Tar tacksamt emot tips och ideér image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklast är väl att man borrar för glatta livet och sedan spräcker stentopparna med kilar eller snigeldynamit. Krävs lite utrustning, borr och mycket svett. Troligtvis ett enkelt jobb för ett proffs som har rätt grejor. Kan vara en bra idé att kolla upp vad det skulle kosta att spräcka din stenar innan du ger dig på det själv.

Men du kanske redan har allt som behövs, vad vet jag :)
 
Tog bort en liknande stentopp på sommarstället , eldade med grillbŕiketter i ca 3tim.
 
Har inte en pryl än så länge och att ta in en firma blir vad jag förstått snuskigt dyrt tyvärr. Hur funkar det med kilar?
Tänkte hyra en kraftig slagborr och borra svagt lutande kanaler och hälla i snigeldynamit. Kan det funka?

Om jag borrar ett lodrätt hål och häller i snigeldynamit, klyver det då berget lika långt ner? Måste berget friläggas eller funkar snigeldynamit även under mark?
 
Vante skrev:
Tog bort en liknande stentopp på sommarstället , eldade med grillbŕiketter i ca 3tim.
Detta var intressant!
Hur gjorde du då? La du bara ut briketter och ftände på? Hur mycket jobb var det sen och hur långt ner kom du?
 
Gjorde en ring/sarg av sten fyllde med kol, när det hade tagit sig täckte jag med en plåt.
Efter 3tim stötte jag med ett järnspett och toppen sprack i 4-5 delar.
 
Snabbast o enklast är o hyra en 65;a och en darda, är de fixat på några timmar
 
buspojken skrev:
Snabbast o enklast är o hyra en 65;a och en darda, är de fixat på några timmar
Okey :)
Men vad är det?!?
 
[video=youtube;u6oHz-_hn5g]https://www.youtube.com/watch?v=u6oHz-_hn5g[/video]
 
Vante skrev:
Tog bort en liknande stentopp på sommarstället , eldade med grillbŕiketter i ca 3tim.
Det är ju därför det inte är lagligt att elda direkt på berg i skärgården. Berget spricker och blir förstört.
Det man inte vill hända där är exakt det samma som ni vill skall hända i trädgården.

Jag hade försökt. Funkar det inte har det inte kostat mycket i varken tid, slit eller pengar.
 
Kolla Stefans länk, men borra hålen med lutning och smörj svärdet mellan varannat "bryt"
 
Lägg även då en tex takplåt över så värmen riktas nedåt igen och inte allt går upp i himmelen (eller annan godtycklig plåt)
 
Kan bara inflika och hålla med om att elda på stenen under en längre tid och sen hälla på hinkvis med vatten innan man går på med slägga och spett fungerar mycket bra!

Frilägg stenen mera än vad som är på bilderna och ha tålamod, det tar sin tid!
 
Hej,
Gick loss på det med en hyrd kap och någon typ av stenslingor.
Började med stt göra snitt, typ som när man skär upp en limpa. Det gick försvånansvärt lätt!
Började sen att göra snitt åt andra hållet för stt vilds ett # mönster. Det gick dock betydligt trögare att ta sig ner i berget åt det hållet...i gen aning om varför.
Tanken var sen stt såga horisontellt, men tyvärr var jag för klen för stt orka hålla tryck på klingan åt det hållet. Så blev till att såga flera snitt och sen gå loss med ett spett.
Tog ca 1?5 timmar att få bort ca 5-8vm djupt och ca 50cm långt.
Ska testa att elda i helgen för att få bort de sista centimetrarna jag vill få bort för stt kunna anlägga gräsmatta över.
Återkommer med rapport
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.