Har slagit ut väggarna i 2 garderober i hallen där jag ska sätta in en skjutdörrsgarderob.
Jag har tänkt att beställa denna dörr ifrån Skånska Byggvaror:
http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/garderober/garderob_london/vit_gra/

Väggarna är raka, golvet är rakt och fint men problemet ligger i att taket är ojämnt.
Dörrarna kräver att takhöjden är mellan 236-240cm och den ligger därmellan någonstans, men som sagt väldigt ojämnt.

Frågan är nu hur jag gör för att jämna ut taket som är av lättbetong så att jag verkligen får det spikrakt så att garderobsdörrarna perfekt.
 
  • SL381730.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen speciallist på det, men jag hade satt en regel där som jag hade jämnat av med små distanser. Men då kräver ju det att du "klär in" reglen sedan så distanserna och hålen inte syns.

En annan lösning borde ju vara att jämna av det med någonsorts fix, du lägger på fix och sedan dit med en regel så du kan kontrollera om det är jämnt och fint, sedan bort med reglen igen, eller så sätter du reglen så det blir jämnt och fint, och sedan trycker du in fix i de hål som blir mellan taket och reglen.
 
Gladh skrev:
ingen speciallist på det, men jag hade satt en regel där som jag hade jämnat av med små distanser. Men då kräver ju det att du "klär in" reglen sedan så distanserna och hålen inte syns.

En annan lösning borde ju vara att jämna av det med någonsorts fix, du lägger på fix och sedan dit med en regel så du kan kontrollera om det är jämnt och fint, sedan bort med reglen igen, eller så sätter du reglen så det blir jämnt och fint, och sedan trycker du in fix i de hål som blir mellan taket och reglen.

Det sistnämnda du föreslår med en regel låter ju nästan smidigast kanske.
Borrar jag fast regeln och ser till att den är jämn för att sedan fylla ut springorna och håligheterna med fix menar du?
 
savio skrev:
Borrar jag fast regeln och ser till att den är jämn för att sedan fylla ut springorna och håligheterna med fix menar du?
Nu har jag aldrig gjort det, men tanken är att du klämmer fast reglen mot dina väggar på något sätt, och sedan trycker du in fixet/bruket mellan taket och reglen där det finns hål.

Borde fungera om du bara får in tillräckligt med fix, kan ju vara svårt att få till det när det är mycket små springer mellan tak och regel
 
B
kolla hur taklisten ska placeras. sätt en mdf eller annat(gärna målat kanske också). fixa mdf så den är i våg och inte är i våger.
eller så får du skimsa ovanför taklisten. men då blir det synlig springa
 
byggare henke skrev:
kolla hur taklisten ska placeras. sätt en mdf eller annat(gärna målat kanske också). fixa mdf så den är i våg och inte är i våger.
eller så får du skimsa ovanför taklisten. men då blir det synlig springa
Vad innebär skimsa?

Just nu lutar det väl åt att jag försöker klämma in en regel så att den sitter jämnt (använder vattenpass).
Sedan fyller jag upp allt ovanför regeln med någon form av murbruk.

Jag har lite gipsspackel som jag har blandat till och fyllt igen diverse hål med, det kanske funkar?
 
Jag har nu klämt in en regel längst upp men den är ändå ojämn, skiljer 2cm från högsta till lägsta punkt =(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.