Hej!

Jag håller på att bredspackla väggar. Det blir inte helt jämnt på vissa ställen. Hur slätt behöver det vara för att det inte ska synas när allt är målat och klart? På bilden är ett exempel på hur det ser ut på en del ställen. Vissa ställen mer och vissa mindre än bilden.
 
  • Exempel på ojämn bredspackling av vägg nära ett jämnt målat område, med en röd spackelspade placerad i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Målarfärgen täcker inga skavanker, så väggen ska vara så jämn du vill ha den innan målningen.
 
Vad ska du ha för färg på väggarna?
Blank/halvmatt/matt?
Tunn/tjock?
Ska du rolla, måla med pensel eller sprutmåla?
Om roller, vilken typ av roller?
 
R
Det spelar ingen roll vad du målar med spacklingen behöver vara så slät att den duger utan färg annars lyser det igenom..
 
F Freddedan skrev:
Målarfärgen täcker inga skavanker, så väggen ska vara så jämn du vill ha den innan målningen.
Tack för svar! Min fundering är om det syns när det är lite vågigt snarare än en skavank. Kika gärna på bilden för att se springan mellan väggen och spackeln. Tror du det kommer synas när arbetet är klart om jag låter det vara så?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad ska du ha för färg på väggarna?
Blank/halvmatt/matt?
Tunn/tjock?
Ska du rolla, måla med pensel eller sprutmåla?
Om roller, vilken typ av roller?
Jag ska köra jotun lady halvmatt med roller. Inte funderat på vilken roller än.
 
R Rejäl skrev:
Det spelar ingen roll vad du målar med spacklingen behöver vara så slät att den duger utan färg annars lyser det igenom..
jag kan inte se att det är ojämnt bortsett från när jag sätter spackeln mot väggen och ser att det är en springa mellan spackeln och väggen (se bild)
 
  • Hand som håller en spackel mot en vägg där en springa mellan spackeln och väggen visar ojämnheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket beror på ljuset och krav på utseendet, men räkna med att alla saker du tror kanske syns blir endast värre efter målning.
 
J J Vos skrev:
Mycket beror på ljuset och krav på utseendet, men räkna med att alla saker du tror kanske syns blir endast värre efter målning.
Jag jag har ingen uppfattning alls om det här är dugligt eller om det finns en risk för att det kommer synas. Hade du vågat lämna det som det är på bilden eller hade du försökt jämna ut det? Väggen är som sagt slät men inte helt jämn
 
  • En person använder ett spackelverktyg för att jämna ut ett lager spackel på en vägg, som är slät men har ojämna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
E Emil Nilsson9 skrev:
jag kan inte se att det är ojämnt bortsett från när jag sätter spackeln mot väggen och ser att det är en springa mellan spackeln och väggen (se bild)
Ja alltså en trävägg är aldrig 100 rak så är det bara..
men ojämnheter i spacklet lyser igenom, all buktighet är svårt att få bort..
 
Beror lite på var det är. Det är lätt hänt att det blir skillnad i gläns på målarfärg. Om du har en massa möbler och tavlor kanske. Om du egentligen inte vill jobba mer med spackel då kan det vara en idé att måla en gång och kolla om du är nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.