Nu börjar offertens trilla in för vårt bolån. Men Länsförsäkringar erbjuder bottenlån med en räntesats och topplån med en lite högre. Sbab och SEB kör istället enbart på bottenlån så hur gör jag för att jämföra dom mot varandra?

Till Länsförsäkringar vill jag även lägga in en fördel av 2320kr/år pga billigare försäkringar
 
Funderat på att räkna?
 
  • Gilla
freddan83 och 2 till
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
Funderat på att räkna?
Nähä! Vad är det? Men om du tar o kryper tillbaks under stenen med ditt ickesvar o funderar en stund till på vad syftet med ditt deltagande på forat är.

Kommer du fram till att det mestadels är att vara störig kan du stanna under stenen, önskar du istället bidra så kan du utveckla sitt svar istället. Ok?
 
  • Gilla
Fråga Ugglan
  • Laddar…
olofh skrev:
Nähä! Vad är det? Men om du tar o kryper tillbaks under stenen med ditt ickesvar o funderar en stund till på vad syftet med ditt deltagande på forat är.

Kommer du fram till att det mestadels är att vara störig kan du stanna under stenen, önskar du istället bidra så kan du utveckla sitt svar istället. Ok?
Det är väl som tidigare skrivits bara räkna. Ohyfsat svar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Är det möjligen så att ett mer utvecklande svar skulle kunna hjälpa mig? Klart jag förstår att man kan räkna fram det. Men hur? Bottenlånet är 75% till en ränta av 1.28%. Topplånet är 10% till en ränta av 2.25%. Vad blir genomsnittsränta?

Är ju en himla tur att ni är så duktiga för då kan ni säkert hjälpa en som är bättre på andra saker.
 
1,39%
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
1,39%
Tack.
Och ursäkt för mitt vresiga svar men tyvärr uppfattade jag ditt som stöddigt. Att det gick att räkna fram var jag med på från början men inte hur jag skulle göra det.
 
(75*1,28+10*2,25)/85
 
  • Gilla
Fråga Ugglan och 4 till
  • Laddar…
Verkligen jättehyggligt att du tar dig tiden. Bolånet gäller sammanlagt 3 825 000 kr. Då innebär alltså länsförsäkringars erbjudande en snittränta på 1,39%.

Sbab erbjuder 1,33%.

Men hur räknar jag fram vad skillnaden mellan de två är i kronor räknat?

Är det rätt att 1,39% är 53167kr och då 1,33 är 50872kr?

Tänker jag rätt att i och med LF har högre ränta men att försäkringar blir ca 2300kr billigare är de ändå lite dyrare än att vi väljer sbab och har försäkringar för sig?
 
Nej. LF blir totalt 50867 kr vilket är något billigare än 50872 kr. (5 kr om året).
Sen brukar ju inte räntesatser vara statiska. På topplånet är det förmodligen en 3-månadersränta så om 3 månader kan läget vara annorlunda.
 
Få räknade jag med 2300 kr i rabatt på försäkringen. Såg nu att den var på 2320 kr så då är LF i dagsläget 25 kr billigare om året.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Lutar åt sbab då. Är inte jätteförtrjust i det där helkundssnacket när de i slutet ändå inte ger så stor skillnad. Dessutom hade vi LF för några år sen och var ganska mossig e-banklösning.

Att 3mån förändras har jag koll på men tänker att den bör förändras någorlunda lika hos både LF och Sbab
 
Annars kan jag rekommendera Danske Bank. Om du eller någon i familjen är med i något av Akademiker fackförbunden, så har de avtal med Danske bank. Det ger (nu) en ränta på 1,32%, utan att du behöver förhandla. Övriga lånerbjudanden brukar med automatik gå upp till listräntan efter ett eller två år, och så skall man förhandla om stup i kvarten.

Det kan också vara en fördel att vara kund i en "fullservicebank".

Här fanns för några år sedan en tråd om en familj som skulle bygga hus. De hade möjlighet att betala hela bygget kontant, utan att låna. Husföretaget krävde en bankgaranti. De var kunder i Skandiabanken (om jag minns rätt), och den banken utfärdar inga bankgarantier. De löste problemet genom att istället förskottsbetala bygget. Husföretaget valde att gå i konkurs några dagar efter betalningen, de förlorade typ 2,5 milj. Allt för att de var kund i en bank som inte tillhandahåller standard banktjänster (och valde "fel" husföretag). Hade de behövt låna så skulle ingen bank gå med på att betala ut 2,5 milj. till ett konkursmässigt företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.