Försöker jämföra "svenska" solpaneler med tyska men går bet. (svensksålda mot tysksålda) Denna sida skall ha gjort någon stor rating studie - men jag har svårt att få till jämförelsen:
https://secure.solar-rating.org/Certification/Ratings/RatingsSummaryPage.aspx

Någon som har pejl på hur jag skall räkna? För att "få till det" så bör jag ha solpaneler som ger mellan 3000 och 4000 kWh per år.
 
De flesta seriösa Europeiska tillverkare av solfångare testar/certifierar sina enligt Solar keymark.
Solar Keymark certifikat kan vara svåra att få ut något nyttigt ur utan att veta hur man räknar på utbytet på en solfångare.
Du kan jämföra svensktillverkade solfångares årsutbyte per areaenhet och modularea på SPs hemsida.

Enkelt kan du använda årsutbytet på SPs hemsida och köpa så många solfångare du behöver för att hamna i ditt spann på 3000 - 4000 kWh.

Personligen skulle jag dimensionera solfångarna för att minimera överskottet från solfångarna. I realiteten blir det svårare eftersom de flesta får övertemperaturer i ackumulatortanken sommartid. Ett bra system ger allt tappvarmvatten sommartid och ger ca hälften av det totala energibehovet av tappvarmvatten på årsbasis.

Sen finns det säkert en del som hävdar att man skall fläska på med ännu mer solfångaryta men det är sällan ekonomiskt bra. Prisutvecklingen på solceller kommer, om den fortsätter, leda till att solfångarsystem blir helt utkonkurrerat av solcellssystem.
 
Redigerat:
För att förtydliga så har jag inga som helst problem att förstå eller tolka SPs resultat för svenska solpaneler. Men kan någon insatt förklara hur jag skall räkna på datan i bifogad länk?

Jag har faktiskt lyckats göra någon vettig jämförelse med hjälp av Solar Keymarks data samt ett tyskt test som gjorts på solfångaren. Jag kunde då jämföra instrålad effekt med utvunnen effekt och sedan jämföra de svenska (tyska) solpanelernas energileverans med den instrålade energin. Det var liknande förutsättningar vid de båda mätningarna. Mha detta så kan man räkna ut en verkninggrad och sen då jämföra apperturytan på de olika panelerna.

Även om förutsättningarna för testet ser lika ut på pappret så kan också stora skillander dölja sig i hur man har satt upp mätutrustning och var i systemet man mätt upp levererad effekt så jag vågar inte lita på beräkningen fullt ut. Dessutom visade den att de två panelerna var väldigt lika i verkningsgrad enligt mina teoretiska beräkningar emedan den svenska påstod sig vara "bäst i test".
 
Redigerat:
Om du inte litar på uppgifterna i certifikaten vet jag inte hur du ska kunna jämföra olika solfångare. Testen skall ju utföras enligt europeisk standard så det borde inte skilja sig så mycket i testkonfigurationerna hos olika testföretag.
 
Du räknar ut utbytet enligtQ = η0b*Kb(θ)*Gb + η0d*Gd - a1(Tm-Ta) - a2(Tm-Ta)^'2 fast det vet du nog redan
 
Nu tror jag inte du förstår. Jag litar inte på att jämföra mellan två olika tester.

Ekvationerna står i certifikaten (vilket du uppenbarligen vet) så det är inte problemet. De svenska panelerna där SP på något för mig okänt sätt har tagit fram en uppskattad årsenergileverans. Det kan man inte göra med given ekvation eftersom minst en (beronede på hur nogrann man är) av variablerna inte är konstanter utan en funktion av tiden. För att lösa den ekvationen så skulle man behöva veta hur konstanterna varierar med tiden och integrera eller få någon form av medelvärden vid vissa tidsintervaller och lösa problemet diskret.
 
Redigerat:
Och för att vara helt specifik. Kan jag få den uppskattningen och då gärna hur det varierar mellan breddgrad 57 och 48 så vore ju problemet löst på ett bättre sätt.
 
Ring SP och fråga, det finns säkert någon ingenjör där som GÄRNA berättar.
 
Jag använder dynamiska simuleringsprogram för beräkning av årsutbytet. Det borde gå att göra en excellsnurra för enklare beräkningar.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
@ HanR

Använder du Polysun?

Finns också en del andra program, t.ex. Valentin software.
 
Nej jag använder ett program som heter Trnsys. Jag har även prövat T-sol och polysun.
För rena byggnadsberäkningar använder jag IDA ICE.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Okej, TRNSYS. Känner till programet men använder det inte.

TRNSYS kan också användas till att simulera byggnaders energibehov/ värmebehov.
 
Ja jag använder det även för byggnader när jag räknar på hur byggnadens energisystem påverkas av olika tekniska installationer som tex bergvärmepumpsystem, ventilationssystem och solenergisystem.


Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Är det jag som missuppfattar eller?
MariaTherese ville ha en jämförelse med solpanel eller? Du är då ute efter något som alstrar STRÖM, inte varmvatten som kommer från en SOLFÅNGARE?
Fattar inte hur varmvatten kom in här alls..
HansR värkar som har hur bra koll på formler och uträkningar som om det skulle vara det lättaste i världen, men värkar inte som du skiljer på solfångare och solpanel.

Jag kikade på sidan du länkade till men har absolut ingen aning på hur du skall jämföra inom den sidan. :(
Hoppas du hittar fram i eländet..
 
Raptor50 skrev:
Är det jag som missuppfattar eller?
MariaTherese ville ha en jämförelse med solpanel eller? Du är då ute efter något som alstrar STRÖM, inte varmvatten som kommer från en SOLFÅNGARE?
Fattar inte hur varmvatten kom in här alls..
HansR värkar som har hur bra koll på formler och uträkningar som om det skulle vara det lättaste i världen, men värkar inte som du skiljer på solfångare och solpanel.

Jag kikade på sidan du länkade till men har absolut ingen aning på hur du skall jämföra inom den sidan. :(
Hoppas du hittar fram i eländet..
Jag förstod vad TS menade och såg ingen anledning att märka ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.