Jag har just inlett en konvertering från F till FTX.
Huvuddelen av materialet är inhandlat. Nu återstår en massa oklarheter kring hur man bäst går till väga för art få till en prydlig och funktionell isolering.

Har initialt skaffat ett par rullar 8 cm aluminiumklädd lamellmatta.
Det lär inte bli någon större utmaning att få till det längs eka rördragningar.
Men hur tusan gör man med:
- flexslangar (drasut) respektive flexibla ljuddämpare?
- mötet mellan 250 mm ljuddämpare och 160mm kanal?
- möte mellan förfilterbox och kanal?

Finns det bra bilder och instruktioner på nätet?
 
Kanske skulle kunna hjälpa dig, men har svårt att förstå hur du menar.
Du har inga bilder att visa?
 
Hej
Håller också på att konvertera mekanisk frånluft till FTX.
Jag kommer att använda isolerstrumpa då det blir enklast i mitt fall.
https://www.soliduct.se/isolerstrumpa-160x50mm-10m/p-3206.htm

Denna reduktion borde passa din ljuddämpare (kolla vad du har för anslutning på ljuddämparen).
https://www.soliduct.se/rcfx-250-160/p-243.htm

Kommer att undvika flexslangar och flexibla ljuddämpare om jag kan men en vanlig nippel borde fungera bra.
https://www.soliduct.se/montageinstruktion/i-58.htm
 
50mm isolering låter klent om det är återvinning på aggregat.
Skulle nog lägga iallafall 100mm om det är en kallvind.
Nu vet jag inte hur det är med villor, men när jag isolerar ventilation åt ventfirmor, så vill dom ha minst 100mm värmematta.
Senast igår la jag 120mm.
Sen vet jag inte vad återförsäljaren rekommenderar?

Kaffetobbe skrev:
Hej
Håller också på att konvertera mekanisk frånluft till FTX.
Jag kommer att använda isolerstrumpa då det blir enklast i mitt fall.
[länk]

Denna reduktion borde passa din ljuddämpare (kolla vad du har för anslutning på ljuddämparen).
[länk]

Kommer att undvika flexslangar och flexibla ljuddämpare om jag kan men en vanlig nippel borde fungera bra.
[länk]
 
Flexdämpare vid varje don till sovrum är mitt varma tips! Kom ihåg att tänka på rensluckor då det kan vara svårt att rengöra med viska genom flexdämpare.
 
Touchofred skrev:
50mm isolering låter klent om det är återvinning på aggregat.
Skulle nog lägga iallafall 100mm om det är en kallvind.
Nu vet jag inte hur det är med villor, men när jag isolerar ventilation åt ventfirmor, så vill dom ha minst 100mm värmematta.
Senast igår la jag 120mm.
Sen vet jag inte vad återförsäljaren rekommenderar?
Ja 50mm är minimum rekommenderad isolering runt spirorör så man kanske skulle lägga lite extra runt det som hamnar i kallvinden.
Isolerstrumpan borde dock ha bättre värden än motsvarande isolermatta (hittar inte några värden på den).
 
  • Gilla
Svenjohn
  • Laddar…
Jag hade lagt på mer iallafall :)
Bättre värden pga att den har ett aluskikt? Eller varför då? :)
Denna kör vi när vi isolerar. Många gillar inte denna matta, dom anser denna vara skit och kör med Paroc istället. Dock tycker jag att parocen dammar något överjävligt jämfört med denna.

http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.product/1712/vvs/komfortvaermematta


Kaffetobbe skrev:
Ja 50mm är minimum rekommenderad isolering runt spirorör så man kanske skulle lägga lite extra runt det som hamnar i kallvinden.
Isolerstrumpan borde dock ha bättre värden än motsvarande isolermatta (hittar inte några värden på den).
 
Touchofred skrev:
Jag hade lagt på mer iallafall :)
Bättre värden pga att den har ett aluskikt? Eller varför då? :)
Denna kör vi när vi isolerar. Många gillar inte denna matta, dom anser denna vara skit och kör med Paroc istället. Dock tycker jag att parocen dammar något överjävligt jämfört med denna.

[länk]
Ja aluskiktet isolering och plaststrumpan borde vara bättre än enbart isolering.
Är överkänslig mot isolerdamm så jag måste använda mask så alla lösningar som minskar dammet är välkomna.
Isolerstrumpan finns ju i 100mm tjocklek också så jag får nog beställa några meter av den.
Tänkte låna värmekameran från jobbet och kolla när jag är klar så kan man ju jämföra isoleringen.
 
Det nya röret med 50mm isolering med aluskikt går jämte det gamla röret som är 50mm isolering med nät.
I just dessa rör är temperaturen nästan lika även om det är tilluft och frånluft (frånluft från den kallaste delen av huset).
Dock stör aluskiktet värmekameran lite.
Men man ser hur viktigt det är att få det tätt i skarven när man kör med isolermatta.
Värmekamerabild av nya och gamla isolerade rör med aluskikt och isolering med nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi fick vår FTX-ventilation beräknad och ritad av en ventilationsexpert när vi byggde nytt.
Hon specade isoleringen på ventilationsrören till 80 mm.

Men vi gjorde lite annorlunda:
Rören längs huset låg i kattvindarna, de tvärs låg i bjälklaget med 290 mm isolering.
Så vi sprutade 500 mm lösull i kattvindarna, och därmed var isoleringen klar, och bättre än bäst :)
 
KnockOnWood skrev:
Vi fick vår FTX-ventilation beräknad och ritad av en ventilationsexpert när vi byggde nytt.
Hon specade isoleringen på ventilationsrören till 80 mm.

Men vi gjorde lite annorlunda:
Rören längs huset låg i kattvindarna, de tvärs låg i bjälklaget med 290 mm isolering.
Så vi sprutade 500 mm lösull i kattvindarna, och därmed var isoleringen klar, och bättre än bäst :)
Låter bra.
Jag nöjer mig med 50mm då kattvindarna kommer att bli isolerade inom nått år.
Kan rekommendera isolerstrumpa då det är enkelt att montera samt minskar risken för läck vid skarver.
Dock ska man nog gå på 100mm om det ska dras i ett kallt utrymme.
 
Jag isolerade med lamellmatta. Den var minst sagt oregerlig och måttligt samarbetsvillig. Det kan accepteras, men sorgligt nog har nästan all aluminiumtejp släppt så jag får göra om det. Någon som kan bidra med bra egna erfarenheter kring tejptyp och utförande?
 
dadid dadid skrev:
Jag isolerade med lamellmatta. Den var minst sagt oregerlig och måttligt samarbetsvillig. Det kan accepteras, men sorgligt nog har nästan all aluminiumtejp släppt så jag får göra om det. Någon som kan bidra med bra egna erfarenheter kring tejptyp och utförande?
Lamellmatta lägger man för kondensisolering (kalla rör i varmt utrymme). Nätmatta brukar vara det som gäller.
Lamellmattan ska fästas med spoltråd, några varv per meter. Sen ska skarvarna tejpas för diffusionstäthet.
 
Är inte risken stor att man skadar lamellmatta med tråden, dvs att den skär igenom?
Om man tejpar den längsgående skarven efter att man lindat tråden borde det bli otätt? Tänker jag galet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.