På våra s.k. kattvindar är det iskallt vintertid. Här i Skåne blåser det också från NV så det blir nästan lika kallt i sovrummet, som ligger mellan dessa vindar. Därför vill vi isolera utrymmena och göra dem till en del av sovrummet. Kan inte hitta svar på hur man gör med exakt ett sånt här hus så nu frågar vi er.

1) På kattvindarna finns fönster. Hur gör man med dem vid isolering, tar bort eller?
2) På den ena vinden är det ett gjutjärnsrör som går genom hela utrymmet (se bild 2). Begränsar en del...
3) På ena kortsidan av denna kattvind ligger duschrummet, spelar det roll för isoleringsmetod och material? (Duschrummet är renoverat 2009 med modern teknik.)
4) Där finns masonitskivor monterade redan (mellan bjälkarna). Se sista bilden. Vad gör man med dem?
5) Det är putsväggar i själva sovrummet. Kan man isolera dem samtidigt?

Huset har putsväggar, tegeltak och tegelfasad. Byggt 1950.
Se bilder för bättre förklaring. Tack för hjälpen!
 
  • kattvind1.jpg
  • kattvind3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kattvind2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var många frågor och utan att veta hur huset är byggt är det svårt att svara ordentligt. Men jag ska försöka ge mig på ett ändå...

Plankväggarna, angräsar de alltså till andra boytor? Hade du tänkt att ta bort ngn vägg eller hur menar du att ni vill göra dem till en del av sovrummet? Hur är ytterväggarna byggda?

Om ni märker att det blir kallare när det blåser så måste ni ju täta. Bäst är att se till att fasaden är ordentligt vindtätad. Går inte det så överväg att öppna i golvet och täta och isolera i golvbjälklaget mot ytterväggen. Se till att inte lufta kan passera upp till vinden.

Hur är snedtaket isolerat? Om inte takstolarna är riktigt grova ser det ju ut som att det är klent med isolering där. Åtgärd nummer ett är att plocka bort masoniten och isolera i taket. Ytterväggarna kan ni regla upp och sätta isolering i. Jag skulle inte ta bort fönstren, ngn gång kanske ni eller ngn efter er vill ta fram dem och då är man glad om man inte slängde ut dem. Men ni skulle kunna bygga in dem i väggen möjligen och sätta isolering över. Särskilt om de är synliga utefrån.

Om plankväggarna man ser gränsar mot boytor så kanske de inte behöver isoleras om ni ser till att isolera skalet så att säga. Värme kommer visserligen att läcka in till kattvindarna och värma upp dem, men då är de iaf inte iskalla. Det går ju inte att få ett rum varmt bara genom att isolera, då måste en värmekälla till. Däremot håller isoleringen kvar värmen bättre.

Om ni ändå skulle vilja isolera plankväggarna i kattvinden är det ju bara att regla upp och isolera. Överväg då att byta gjutjärnsröret till plast så behöver ni inte tänka på det på ett bra tag.
 
Hej, tack för dina svar! Jag tror vi ska ta bort väggarna mellan sovrummet och resp kattvind, och isolera själva kattvindarna. Sovrummet blir större + eventuellt varmare? Mätte temp på ena kattvinden igår: 9 grader. I sovrummet som ligger bredvid: 18 grader. Så du har rätt: det finns ingen isolering på dessa vindar...bara masonit. (Varför?)

Detta hus är ju byggt enligt äldre teknik med putsade väggar med vass inuti + tegelfasad ute. På bilden med fönstret ser man en putsad yttervägg. Övriga (innerväggar) har brädor och/eller puts. Vilken typ av isolering är bäst här? Läste någonstans att man inte skulle använda organiskt material på samma våning som duschen är, pga risk för fukt. Vet inte om det stämmer?

Om vi isolerar som du föreslår, och så att säga "bygger in" fönstret, blir det inte kondens vid fönstret då? Ska man lämna fönstret lite öppet så det kan luftas mellan fönster och "ny isolerad vägg"? Vill inte få mögel.

Tack igen för alla tips!
 
Var uppmärksam på om väggarna är bärande ifall du inte redan tänkt på det. Våra är nämligen bärande och jag väntar på ritning från byggingenjör så jag kan flytta/avväxla dem.

Som sagt, även i ett isolerat utrymme blir det minusgrader om det inte har ett tillskott av värme. Förr var energi billigt, då fanns ingen anledning till att isolera mer. Men det kna ju tyckas att det borde ha varit åtminstone lite sågspån i taket, för det påverkar ju som sagt rummet bredvid.

Vilken isolering du ska använda kan du få många synpunkter på från oss förståsigpåare. Men jag har gått efter devisen att man ska anpassa sig till husets förutsättningar när man gör något i det. Och i gamla hus, sägs det, bör man undvika modernt sätt att isolera, dvs med mineralisolering och plast. Det finns linisolering eller olika typer av cellulosaisolering som har bra isoleringsvärde och kan hantera fukt bra. Då satsar du i första hand på att vindtäta utefrån samt konvektionstäta innifrån. Det där med duschen har du nog blandat ihop med ngt annat, jag har då aldrig hört ngt sådant.

Jag är osäker med det där om fönstret och låter det vara osagt. Kanske kan du lägga i någon isolering mellan glasen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.