Hej,

Jag vill göra om isoleringen på vårat boningshus från 1940-talet. Hela insidan av huset ska göras om, men är osäker på vad som är det bästa sättet att isolera innertak och vind. Antar jag kan skippa isolering av innertak och istället sätta ångspärr i form av åldersbeständig plast på befintlig läkt på innertaket.

På vinden är det ett lätt material som är som sten, jag har googlat massor om detta och kommit fram till att det antagligen är någonting som kallas för "Perlit", kanske är det även blandat med lavasten/slaggsten, beskrivning från http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/isolering/isoleringsmaterial-en-översikt

"Perlit är ett rent naturmaterial, vulkaniskt glas, dvs. underkyld lava, som bryts i dagbrott. (Namnet kommer från franskans perle, pärla, på grund av att det har pärlemorskimrande utseende.) Perlit expanderas vid hög temepratur, 900-1200°, och används sedan som lösfyllnad eller som gjutna block. Används främst för tak- och grund. Gjutna block kan krossas och användas som lösfyllnad."

Denna Perlit vill jag gärna ta bort och ersätta med någonting bättre, helst fast material så som stenull eller glasull, sprutisolering känns jobbigt när man ska dra eventuell el/ventilation i efterhand, smidigt att bara kunna lyfta på isoleringsskivor på vinden.

Hur skulle ni gjort, vilket material skulle ni använda på vinden?

Hur skulle ni gjort, vilken tjocklek på isoleringsmaterial på vinden?

Hur skulle ni gjort, ska det ligga något material ovanför isoleringen på vinden?

Hur skulle ni göra med luftspalter på vinden?

Hur skulle ni göra med ångspärr, ska den sitta i innertaket eller under isoleringen på vinden?

Hur tycker ni denna vind ser ut, vad behöver jag göra? Ni ser bilderna hoppas jag :)

Finns det några varningstecken kring detta?

Gammalt vindsutrymme med synliga träbjälkar, golvplankor och ljusinsläpp från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vind med synliga takbjälkar, perlitisolering och en kartong märkt "Kalmarregionen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skriv en alt-text till följande bild och använd texten från inlägget som kontext. Följ reglerna nedan när du skriver alt-texten:

- Beskriv vad bilden föreställer
- Svara endast med alt-texten, ingenting annat
- Max 160 tecken

Texten från inlägget:
"Hej, Jag vill göra om isoleringen på vårat boningshus från 1940-talet. Hela insidan av huset ska göras om, men är osäker på vad som är det bästa sättet att isolera innertak och vind. Antar jag kan skippa isolering av innertak och istället sätta ångspärr i form av åldersbeständig plast på befintlig läkt på innertaket. På vinden är det ett lätt material som är som sten, jag har googlat massor om detta och kommit fram till att det antagligen är någonting som kallas för "Perlit", kanske är det även blandat med lavasten/slaggsten, beskrivning från http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/isolering/isoleringsmaterial-en-%C3%B6versikt "Perlit är ett rent naturmaterial, vulkaniskt glas, dvs. underkyld lava, som bryts i dagbrott. (Namnet kommer fr
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takbjälkar och läkt av trä med synlig gammal isolering mellan bjälklag på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolering med perlit på vind, träbjälkar och rör syns, indikationer på äldre isoleringsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på ett isolerat vindgolv täckt med gråa lösfyllnadsmaterial som liknar Perlit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det är lätt att tro att allt gammalt är dåligt och det nya bättre men i ditt fall skulle jag bara ta nån naturlig isolering, lin, cellulosa eller nåt sånt och bara lägga på det gamla och sen skippa allt vad plast heter.
 
  • Gilla
jel och 1 till
  • Laddar…
S
Om du ska riva alla innertak så är det ett ypperligt tillfälle att sätta något som stoppar fuktvandringen uppåt.
Jag skulle sätta ångbroms (inte plast) och isolera vinden med hygroskopisk isolering typ cellolusa.
Vill du inte riva innertaken kan du spruta lösull över den befintliga isoleringen. Men då får du hålla koll på fukthalten på vinden efteråt så att du inte får mögel på undertaket.
 
Ja använd inte mineralull som isolering du kan komma få problem med att du ändrar klimatet på vinden från välfungerande.
Skippa plast och kör som tidigare inlägg nån naturlig isoleri g
 
Tack för svar. Vi tänkte köra med FTX-ventilation, vet inte om det spelar någon roll? Men tanken är att vi ska riva ut gammal isolering, på grund av vattenskador då det regnat in i tak och väggar. Så det blir bara husets skal som är kvar från original.
 
Jag hade också något sådant på vinden bara 8cm tjockt lager. skottade ut allt och la i 3x145mm stenull.
reglade upp golvet och la tillbaks det uppepå och förlängde vindavvisarna (undet takets råspont) så att det nådde upp över det upphöjda golvet-

///BG
 
S
spaxx skrev:
Tack för svar. Vi tänkte köra med FTX-ventilation, vet inte om det spelar någon roll? Men tanken är att vi ska riva ut gammal isolering, på grund av vattenskador då det regnat in i tak och väggar. Så det blir bara husets skal som är kvar från original.
Ventilation är bra.
Lästips är Vandrande fukt, strålande värme.
 
Behåll och komplettera med såg-/kutterspån.
Gnagare älskar ull, och sedan isolerar det noll och intet.
Skippa plast, sätt ångbroms om du ändå river innertaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.