Jag har ett hus från 30-talet, det är tillägsisolerat med 100 mm.
Det består av trävägg, stående 3 cm tjockt tegel, puts, regelverk med 100 mm isolering, stående träpanel.
Nu funderar jag på att riva ner allt in till träväggen och sedan sätta upp isolering och yttervägg av plåt.
Någon som har några synpunkter.
 
Plåt på en husfasad borde vara förbjudet. En bra tilläggsisolering av 120-140mm mineralull, ett slitstarkt vindskydd, spikregel av 34x70 som samtidigt fungerar som ventilation och slutligen en snygg perlspåntspanel av gran. Plåt?? ??? Skärpning :surprised: :surprised: :surprised: :surprised:
Lycka till. ::) Tartan
 
Varför skulle det vara förbjudet med plåt?? ???
 
tartan skrev:
Plåt på en husfasad borde vara förbjudet. En bra tilläggsisolering av 120-140mm mineralull, ett slitstarkt vindskydd, spikregel av 34x70 som samtidigt fungerar som ventilation och slutligen en snygg perlspåntspanel av gran.  Plåt??    ??? Skärpning  :surprised: :surprised: :surprised: :surprised:
Lycka till.  ::) Tartan
Pärlspont på en yttervägg??? det e du som skall förbjudas:)
 
mr Z skrev:
det e du som skall förbjudas:)
8) Instämmer, pärlspont rockar! :D
 
Jag sitter just nu & trycker i en liten bostadsrätt och väntar 8) på att mitt hus ska byggas. I området finns ett par hus som för ca 30 (?) år sedan fick "underhållsfri" plåtfasad. Med plåt märker man inte om fukt kommer in förrän allvarliga skador skett. Nu kommer husen befrias från dessa samt repareras & putsas på konventionellt sätt (och lägenheten vi hade i ett av dessa hus såldes för ett par månader sedan ;D ;D ;D - det blir inte billig reparation).
 
Instämmer med Yonna!

Använd ärliga material genom hela konstruktionen. Med ärliga menar jag material som skvallrar om något är fel och inte bara kapslar in allt elände tills det är försent.

Ett byggmaterial ska inte bara betygsättas beroende på dess egna inneboende kvalitéer utan även dess förmåga att samverka tillsammans med andra material. Som en liten utsvävning kan jag säga att jag är extremt skeptisk till aluminium klädda träfönster. Hur vet man att dom håller tätt? vad händer med trät under om de inte håller tätt? När kan man upptäcka att något är fel? (Efter garanti tiden gått ut troligen…)

mvh plexi
 
Det där med fönster har jag oxå tänkt på.
På halvgamla fönster så brukar man ha ett vinkelbeslag i hörnen för att styva upp. Skitsmart kan man tycka, men att det blir kondens och fukt runt/bakom dessa är inget man tänkte på när man började med detta. Kan vara samma med Aluklädda träfönster.

/Thrax
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.