Har ett hus byggt på 40-talet.

Inkommande vatten kommer in i källaren som är kall och fuktig, blir minusgrader där på vintern. Bara betong, ingen isolering. Vattenmätaren och röret kommer in där längs med golvet och tidigare har de haft en värmeslinga lindad runt vattenmätaren och 30 cm åt båda sidorna för att förhindra frysing.

Jag tycker inte om den lösningen med att ha en värmeslinga som kostar pengar hela vintern.

Om man lägger skumplastisolering runt hela röret och även isolerar vattenmätaren genom att bygga en låda man fyller med isolering, hur många minusgrader kommer då isoleringen "klara av" innan vattnet i röret fryser?

Mvh
 
Tillför du ingen värme så spelar det inte så stor roll om du isolerar rören.
 
Centano Centano skrev:
Tillför du ingen värme så spelar det inte så stor roll om du isolerar rören.
Okej, jag tänker att den lilla värmen som kommer nerifrån jorden inte är tillräcklig värme om man isolerar riktigt ordentligt? Kommer jag behöva ha på värmeslingan hela vintern? Lär ju bli billigare om jag isolerar röret så värmeslingan ej behöver värma precis hela tiden.
 
namnbyte
E Enhanceme skrev:
Okej, jag tänker att den lilla värmen som kommer nerifrån jorden inte är tillräcklig värme om man isolerar riktigt ordentligt? Kommer jag behöva ha på värmeslingan hela vintern? Lär ju bli billigare om jag isolerar röret så värmeslingan ej behöver värma precis hela tiden.
Är vattnet stillastående en längre tid så spelar det ingen roll om det så är +5 i marken, det kommer att frysa i utrymmet med minusgrader
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu vet jag inte var i landet du bor men du behöver rejäl isolering för att förhindra att tjälen fryser sönder vattenrören. En värmekabel i rören drar inte så mycket el. Den värmer väl bara vattnet till runt 5°C eller så. Det tycker jag är en billig kostnad att ta mot risken att man får sönderfrusna vattenrör.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
namnbyte
En annan fundering är varför källaren är ouppvärmd?

Vår var detsamma vid inflytt, kan med all säkerhet säga att sedan vi slog på värme i källaren mår den dels obeskrivligt mycket bättre (märks på klimatet i helhet) och boytan ovanför blev mycket enklare att hålla skön temperatur på.
 
namnbyte namnbyte skrev:
En annan fundering är varför källaren är ouppvärmd?

Vår var detsamma vid inflytt, kan med all säkerhet säga att sedan vi slog på värme i källaren mår den dels obeskrivligt mycket bättre (märks på klimatet i helhet) och boytan ovanför blev mycket enklare att hålla skön temperatur på.
Det är en liten källare på ca 2x2 meter. Resten är vanlig krypgrund. Ok får räkna lite på hur mycket det kostar att ha värme på där i vinter.
 
E Enhanceme skrev:
Det är en liten källare på ca 2x2 meter. Resten är vanlig krypgrund. Ok får räkna lite på hur mycket det kostar att ha värme på där i vinter.
Såg detta lite sen kanske men är det bara 2x2m så bör ju en frostvakt (200w) klara att värma, och då bör den väl ligga på ca 10kr/dygn, om den skulle gå dygnet runt. Värmeslinga inne i rör drar väl inte mer än 10-15/m och verkar ju ej var lång sträcka du behöver
 
N Nygge72 skrev:
Såg detta lite sen kanske men är det bara 2x2m så bör ju en frostvakt (200w) klara att värma, och då bör den väl ligga på ca 10kr/dygn, om den skulle gå dygnet runt. Värmeslinga inne i rör drar väl inte mer än 10-15/m och verkar ju ej var lång sträcka du behöver
Sätt dit en elektronisk termostat (och de mekaniska termostaterna sätts på rätt hög värme så att den inte slår av sig periodiskt när den elektroniska termostaten väl slår på strömmen) så att värmen inte slås på innan det faktiskt närmar sig frysgrader.

Mekaniska bimetalltermostater typ de i frostvakt står och slår på och av sig med allt längre påslagstider ju kallare det är. Området som den slår på och av kan lätt vara över 5 grader C från att det börja värma i korta perioder till att det värmer kontinuerligt och det är väldigt lätt att ställa dessa för kalla för att man känner att de är smula ljumna trots ganska varmt i utrymmet och med detta följden att de inte går med full effekt när man passerat under 0 grader C och det börja frysa i det man tänkte skydda från just frysning ....

Fråga inte hur jag vet det...
 
Man gör både och.
Dels isolera rören, och runt vattenmätaren hade jag byggt en enkel låda som jag isolerat på insidan.
Sen värmekabel också så klart med termostat.

Isoleringen minskar risken för frysning då det blir riktigt kallt, och drar så klart ner elförbrukningen en hel del också. Även om det inte är speciellt hög från början heller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.