Hur isolera under dessa golv?


Halva huset står på källare och andra halvan på denna grund. Är novis och vet inte vad det kallas, men nån slags mullbänk kanske? Huset är byggt 1920.


Grunden är av gråsten med putsad sockel utvändigt. Invändigt har man fyllt upp med sand som man lagt bärlinorna rakt på.


Närmast sockeln har det krupit in fukt och ytterkanten på bärlinorna är smått rötna.


Jag vill helst slippa att bryta upp hela gamla plankgolvet som är i fint skick, hade tänkt att ta bort de 6 stycken närmast ytterväggen bara.


Nu till frågan;


Hur isolerar jag under dessa golv och slipper fukten?


Ett förslag har varit att gräva ur, lägga platonmatta närmast ytterväggen (inifrån), sen fylla på med Leca-kulor. Ändbitarna på bärlinorna skulle sågas av 40cm in och ersättas med reglar. Är detta en god idé? Har ni några andra förslag?


Tacksam för all hjälp jag kan få med detta!
 
  • Öppnat golv visar bärlinor och sandfyllning med tecken på fukt och röta nära husets sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig krypgrund med rötskadad bärlina nära husets putsade sockel och synlig sandfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal husgrund med synligt gråsten, putsad sockel, bärlinor, och sand, indikerar behov av isolering och fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hasopor är nog ett bättre alternativ än Leca. Men annars är det nog en bra lösning.
 
D Daniel 109 skrev:
Hasopor är nog ett bättre alternativ än Leca. Men annars är det nog en bra lösning.
Tack för svar Daniel! Faktiskt aldrig hört om Hasopor, men verkar intressant.

Ser du några risker med platonmatta mot insida sockel? Har en överbliven rulle med åldersbeständiga plast, skulle det kunna vara ett alternativ mot sockelns insida istället för Platon?

Tack för tankar och idéer!
 
Vad för nytta ska platonmattan göra om den bara läggs närmast yttervägg (ca 40 cm?)?

Undrar om det inte vore en idé att "lacka" ändträet på de nya reglarna (mot ytterväggarna) med kokt linolja? Misstänker att det är pga fukt från sockeln som ändträet är dåligt, (sämre än resten av golvreglarna/stockarna), och då borde en "fuktspärr" kunna minska risken att de nya reglarna får samma problem.

Edit: Ser nu att du tänkte dra upp den på sockeln. Det kanske är bättre. Tänk dock på att den fukt som vandrar upp från grund/sockel kommer upp mot golvlisten, vilket kan ge problem med list/golvbrädor/tapet.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vad för nytta ska platonmattan göra om den bara läggs närmast yttervägg (ca 40 cm?)?

Undrar om det inte vore en idé att "lacka" ändträet på de nya reglarna (mot ytterväggarna) med kokt linolja? Misstänker att det är pga fukt från sockeln som ändträet är dåligt, (sämre än resten av golvreglarna/stockarna), och då borde en "fuktspärr" kunna minska risken att de nya reglarna får samma problem.
Tack för svar Oldboy!


Tanken med platonmattan alt plasten är att hindra fukten att ta sig in från sockeln.
Gräva ut ca 60 cm djupt längst hela ytterväggen, lägga plast/platon och sedan fylla upp med lämpligt material. Har du nåt tips där? Leca el Hasopor?

Att ”impregnera” ändträet på reglarna med linolja är en väldigt bra idé! Ska jag definitivt göra. I dagsläget slutar ju bärlinorna ca 5 cm från väggen men ändå har fukten sabbat ungefär en decimeter på varje.

Tar gärna emot fler idéer och tankar!
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vad för nytta ska platonmattan göra om den bara läggs närmast yttervägg (ca 40 cm?)?

Undrar om det inte vore en idé att "lacka" ändträet på de nya reglarna (mot ytterväggarna) med kokt linolja? Misstänker att det är pga fukt från sockeln som ändträet är dåligt, (sämre än resten av golvreglarna/stockarna), och då borde en "fuktspärr" kunna minska risken att de nya reglarna får samma problem.

Edit: Ser nu att du tänkte dra upp den på sockeln. Det kanske är bättre. Tänk dock på att den fukt som vandrar upp från grund/sockel kommer upp mot golvlisten, vilket kan ge problem med list/golvbrädor/tapet.

Har tänkt samma tanke.. Har du nåt förslag på hur man undviker det? Väggen i sig (tegel) har redan i dagsläget en hög fuktkvot.
 
Det är ju problematiskt med gamla hus som inte är byggda för vår tids standard/boende.
Sockeln suger säkert fukt från marken den står på. Finns inte mkt att göra åt det, mer än möjligtvis dränera om inte det är gjort, men det kommer sannolikt inte att eliminera problemet, bara göra det lite mindre.

Alltså får man anpassa sitt bygge efter förutsättningarna. Platonmatta mot grunden kan fungera. Om luften kan komma upp, och om inga täckande möbler står mot ytterväggarna.

Lecakulor rullar, vilket kan försvåra om inte hela bjälklaget ska fyllas upp, men troligtvis inte ngt nämnvärt problem. Hasopor ligger som makadam.

Om du gör denna insats så återkoppla om ett år om det märks ngn skillnad i t ex golvkomfort. Jag är intresserad då vi troligtvis har en liknande konstruktion i den gamla delen av vårt hus.
 
Granit suger inte upp fukt kapilärt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är ju problematiskt med gamla hus som inte är byggda för vår tids standard/boende.
Sockeln suger säkert fukt från marken den står på. Finns inte mkt att göra åt det, mer än möjligtvis dränera om inte det är gjort, men det kommer sannolikt inte att eliminera problemet, bara göra det lite mindre.

Alltså får man anpassa sitt bygge efter förutsättningarna. Platonmatta mot grunden kan fungera. Om luften kan komma upp, och om inga täckande möbler står mot ytterväggarna.

Lecakulor rullar, vilket kan försvåra om inte hela bjälklaget ska fyllas upp, men troligtvis inte ngt nämnvärt problem. Hasopor ligger som makadam.

Om du gör denna insats så återkoppla om ett år om det märks ngn skillnad i t ex golvkomfort. Jag är intresserad då vi troligtvis har en liknande konstruktion i den gamla delen av vårt hus.
Tänkvärt. Dränering finns det ingen, och jag tänkte försöka undvika det i möjligaste mån med tanke på de omfattande kostnaderna för denna renovering.. Är ett sommarhus så i bästa fall klarar det sig utan dränering. Snickaren tyckte dessutom det var en dålig idé för hustypen.

Har nyss fått in en trevlig gammal etagekamin i rummet som kanske kan torka ut en del också. Får hoppas på det.

Hur menar du med luften där, ska man göra som nån slags spalt och hur skulle denna konstruktion se ut? Vad tror du om åldersbeständig plast som alternativ?

Läst på lite om Hasopor, och det verkar som en bra idé. Hur ligger de prismässigt i förhållande till Leca?

Nån typ av åtgärd kommer göras här i veckan som kommer. Ska försöka komma ihåg att uppdatera om nåt år!
 
D Daniel 109 skrev:
Granit suger inte upp fukt kapilärt.
Sant, inte själva granitstenarna, men kanske fogarna och ev puts.

Och om det inte är markfukt så kanske det är kondensfukt? (Eller lite av varje...)
 
Har funderat på det där med luftspalt, utan att komma på ngn riktigt bra lösning tyvärr. Vet att det finns små tunna sladdriga moderna golvlister med frästa ventilationsspår för ändamålet, men tycker inte att de passar i ett rejält gammalt hus. Dock så kan man ju använda principen och tillverka sina egna luftade lister av lite rejälare dimensioner, eller fräsa upp befintliga om man har kvar de gamla originallisterna.

Tror att platonmatta är bättre än byggplast. Det skapar en luftspalt samt ger en viss marginell isolering, ungefär som ett vanligt tvåglasfönster, vilket förhindrar kondens oerhört effektivt jämfört med enkelglas.

Har ingen aning om priser på vare sig Lecakulor eller Hasopor, men av vad jag läst i andra trådar här på forumet så tror jag att Hasopor är lite dyrare än Lecakulor. Dock ska du ju inte ha några mängder, och dessutom brukar lastbilstransporten vara det dyra, så det spelar kanske mindre roll.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Sant, inte själva granitstenarna, men kanske fogarna och ev puts.

Och om det inte är markfukt så kanske det är kondensfukt? (Eller lite av varje...)
Det är nog en kombination.. När vi tog över i augusti var fasaden klädd i nåt slags håltegel ovanpå putsfasaden. Detta sattes upp nån gång på 60-talet. Fönsterbleck och liknande hade inte funnits på 5 år så regn/snö och liknande hade sipprat ner mellan tegel och fasad och stundom fyllt spalten helt. Även sockeln var sprucken med massa bom.
Detta är ju helt klart en bidragande orsak till väggens höga fuktkvot.

När jag lösgjorde golvplanken närmast väggen kunde man se att sockeln inifrån var täckt av små fuktpärlor på sina ställen men bortsett från att ändträet på golvreglarna var i dåligt skick så var sanden och övrigt trä förvånansvärt torrt.

Tanken är att gräva ur allt nu i veckan och fylla igen.

Ingen som har nån synpunkt på detta med åldersbeständig plast istället för platonmatta?

Tänker såhär;

1.) Gräva ur 60 cm

2.) Klä en meter av markytan med plast längst hela väggen och gå upp med plasten på insida sockel.

3.) Fylla igen med Hasopor.

4.) Kapa 40 cm på golvbjälkarna och ersätta med linoljebehandlat ändträ.

5.) På med nya golvplank.



Något jag missat innan jag drar igång? Övriga idéer/synpunkter?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har funderat på det där med luftspalt, utan att komma på ngn riktigt bra lösning tyvärr. Vet att det finns små tunna sladdriga moderna golvlister med frästa ventilationsspår för ändamålet, men tycker inte att de passar i ett rejält gammalt hus. Dock så kan man ju använda principen och tillverka sina egna luftade lister av lite rejälare dimensioner, eller fräsa upp befintliga om man har kvar de gamla originallisterna.

Tror att platonmatta är bättre än byggplast. Det skapar en luftspalt samt ger en viss marginell isolering, ungefär som ett vanligt tvåglasfönster, vilket förhindrar kondens oerhört effektivt jämfört med enkelglas.

Har ingen aning om priser på vare sig Lecakulor eller Hasopor, men av vad jag läst i andra trådar här på forumet så tror jag att Hasopor är lite dyrare än Lecakulor. Dock ska du ju inte ha några mängder, och dessutom brukar lastbilstransporten vara det dyra, så det spelar kanske mindre roll.

Tackar för svar Oldboy! Vill gärna behålla de gamla golvlisterna.. Hur skulle en sådan luftad konstruktion se ut? Fan, det är mkt att tänka på alltså.

Men tack för många goda idéer!
 
K K-S-L skrev:
Det är nog en kombination.. När vi tog över i augusti var fasaden klädd i nåt slags håltegel ovanpå putsfasaden. Detta sattes upp nån gång på 60-talet. Fönsterbleck och liknande hade inte funnits på 5 år så regn/snö och liknande hade sipprat ner mellan tegel och fasad och stundom fyllt spalten helt. Även sockeln var sprucken med massa bom.
Detta är ju helt klart en bidragande orsak till väggens höga fuktkvot.

När jag lösgjorde golvplanken närmast väggen kunde man se att sockeln inifrån var täckt av små fuktpärlor på sina ställen men bortsett från att ändträet på golvreglarna var i dåligt skick så var sanden och övrigt trä förvånansvärt torrt.

Tanken är att gräva ur allt nu i veckan och fylla igen.

Ingen som har nån synpunkt på detta med åldersbeständig plast istället för platonmatta?

Tänker såhär;

1.) Gräva ur 60 cm

2.) Klä en meter av markytan med plast längst hela väggen och gå upp med plasten på insida sockel.

3.) Fylla igen med Hasopor.

4.) Kapa 40 cm på golvbjälkarna och ersätta med linoljebehandlat ändträ.

5.) På med nya golvplank.



Något jag missat innan jag drar igång? Övriga idéer/synpunkter?
Om fukten beror på fasadvandalism, och inte markfukt, så kanske du inte behöver göra något mer än ta bort teglet och byta de fuktskadade regeländarna?
Man ska inte ändra på ett vinnande lag. Om golvet har klarat sig med den konstruktionen i ca 100 år så är det väl inte direkt något fel på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.