Hej!
Jag är i planeringsstadiet för att isolera taket på vår lilla veranda.
Jag tänker nät och brädor i takfoten och vanlig isolering mellan takreglarna. Sen vill vi ha pärlspont som Ytskikt.
Men känner mig osäker på hur man gör så det blir rätt med ev fukt mm.
Hur gör man t.ex med isoleringen ut mot takfoten.. ska det vara helt öppet så luft kommer in isoleringen eller tvärtom helt instängt?
Ska man ha plast innan pärlsponten?
Tar gärna emot alla tips, även dom som kanske är självklara för vissa :)
Utrymmet kommer inte vara uppvärmt året runt utan bara vid behov höst och vår med gasolkamin eller liknande.
Eller är det rent av onödigt att isolera för att använda vår/höst?
Takbeläggningen är takpapp/falsat plåttak
 
  • Inre hörn av en veranda under renovering med synliga takreglar och pärlspont i tak, ofärdiga väggar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Polyuretanskivor (0,022 W/mK), t.ex. 100mm skivor mellan takreglarna med luftspalt till underlagssponten och sedan 50mm skiva under takreglarna. skivorna skummas fast och bildar då ångspärr.
 
H HenriksKeip skrev:
Polyuretanskivor (0,022 W/mK), t.ex. 100mm skivor mellan takreglarna med luftspalt till underlagssponten och sedan 50mm skiva under takreglarna. skivorna skummas fast och bildar då ångspärr.
Tack👍
Så det blir två lager med isoleringsskivor alltså.
Hur fäster man sen pärlsponten på 50mm skivorna? Då finns inget trä att spika i om jag tolkade dig rätt.
Och stannar man med 100mm skivan invändigt eller vad man ska säga? Finns ingen vits att dra ut den i takfoten antar jag? Då täpper man kanske till luftningen också när jag tänker efter
 
Skruva en spikregel under varje takregel, då finns där också rum för att dra kablar till belysning. Kolla att det inte bygger på för mycket då innertacket ligger ca 90mm under takregeln. Alternativt tunnare isoleringsskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.