Hej, fritidshus på plintgrund. Detta är alltså under grunden och bilderna visar baksidan på pumprummet. Det verkar vara lite halvfärdigbyggt av tidigare ägare. Man ser också att det är hål i plasten och lite isolering låg tidigare löst på marken (råttor?). Vad tror ni om att riva detta och mura upp med lecablock istället? Ger det samma effekt isoleringsmässigt som nuvarande lösning? Då tar man bort trälösningen och har en stabil vägg som möss ej kommer igenom. Känns också som att träet är för nära marken som det är nu. Pumprummet kommer nog vara uppvärmt för att förhindra vattenskada under vintern. Uppdkattar tips då jag är ny i hus/fritidshus!
. Bild av baksidan på ett halvt färdigbyggt pumprum med plasthål och lös isolering på marken, visar träkonstruktion nära jorden i ett fritidshus på plintgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymmet under ett fritidshus på plintgrund, med trästöttor, plastskivor, och lite isolering liggandes på marken. Ser ut att vara halvfärdigt och oisolerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du tänker. riv det som nu är och mura upp med leca om du kan, ända upp till blindbotten och tätta till. Lämpligt då att om du kan göra det lite större och sätta frigolit på insidan. samt att göra en dörr med frigolit på insidan, helst yvå lager, så det går att öppna för att kunna jobba om det behövs. Det blir alltid för litet. Ska tryckkärlet vara där med. En frost vakt på ca 400 W räcker gott för att hålla frostfritt. Sen hur det är med inkommande vatten från brunnen, vet ingen mer än du om.
 
J jonaserik skrev:
Som du tänker. riv det som nu är och mura upp med leca om du kan, ända upp till blindbotten och tätta till. Lämpligt då att om du kan göra det lite större och sätta frigolit på insidan. samt att göra en dörr med frigolit på insidan, helst yvå lager, så det går att öppna för att kunna jobba om det behövs. Det blir alltid för litet. Ska tryckkärlet vara där med. En frost vakt på ca 400 W räcker gott för att hålla frostfritt. Sen hur det är med inkommande vatten från brunnen, vet ingen mer än du om.
Hej, dunder tack för bra svar. Okej, då gör jag nog så. Då sätter jag alltså frigolit på insidan i rummet, för att öka isoleregenskapen. Finns det någon risk med fukt i detta rum? Ska man ha någon form av isolering som kan andas?

Hur ska jag göra "avslutet" mot blindbotten tror du? Mura så högt det går, sen avsluta med trä, samt självklart ha någon papp mellan trä lecablock för att förhindra fuktvandring.

Precis det finns en dörr på andra sidan om pumprummet, men ska nog se över väggarna i övriga delar också när jag ändå håller på, men kommer börja med att mura väggen på bilden. Inkommande vatten har värmekabel i sig som tur är.
 
E.Linkan E.Linkan skrev:
Hej, dunder tack för bra svar. Okej, då gör jag nog så. Då sätter jag alltså frigolit på insidan i rummet, för att öka isoleregenskapen. Finns det någon risk med fukt i detta rum? Ska man ha någon form av isolering som kan andas?

Hur ska jag göra "avslutet" mot blindbotten tror du? Mura så högt det går, sen avsluta med trä, samt självklart ha någon papp mellan trä lecablock för att förhindra fuktvandring.

Precis det finns en dörr på andra sidan om pumprummet, men ska nog se över väggarna i övriga delar också när jag ändå håller på, men kommer börja med att mura väggen på bilden. Inkommande vatten har värmekabel i sig som tur är.
Mura så högt det går, se till att det finns en botten för lecan så den inte sjunker och dreva med isolering ¨, mellan mur och blindbotten.Sen en bräda eller annat som ansluter till blindbotten som stöd på utsdian när du drevar från insidan. Det med fukt eller kondens kan bli, då vattnet utifrån är kallt och lite värme finns i rummet. Men det får du kolla under drift för att se hur det blir. Då kan man sätta ett 75 mm rör vid taket och ett vid botten på på lilla huset under vid mark, det blir då självdrag. Se bara till att näta det nedre röret med ett kopparnät för mössen som kanske vill flytta in i värmen. Rören kan du sätta nu och täta till och se vad som händer med ev fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.