Hej alla kunniga.

Har förlängt vårat befintlga garage med ca 9m och är nu i slutfasen. Nya delen av garaget är av regelstomme och isolerat med 145mm isolering samt taket med 195mm. Men en av långsidorna är delvis motfylld och därför uppmurad med leca 200mm bredd.

Om man står på utsidan och tittar på väggen så är väggen motfylld diagonalt dvs. från toppen av väggen på ena sidan till inget på andra. Hela väggen är sprutad med rödgrund och där det är motfyllt har vi monterat isodrain 100mm med alla tillbehör..... synlig dela av murväggen är läktad och klädd med panel.

Frågan är om jag behöver isolera väggen mer och hur jag isåfall gör? Tar inte ner panelen igen och monterar västkustskiva.

På insidan tänkte vi läkta med tryckta 28x45 och en plyfa så det är lätt att montera verktygstavlor. Har ett skift murat runt hela garaget så väggarna står på en sten. Tänkte att plyfan börjar motsv. en sten upp och lite släpp mot taket så det blir lite cirkulation på luften och ev . fukt ventileras.

Kan man montera en cellplast direkt mot muren och läkta mot den, tjänar man något på det? Eller ska jag spruta rödgrund på insidan också, hjälper det termiskt?

Behöver lite hjälp som ni förstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.