Jag ska bygga en bastu i en friggebod som idag är helt oisolerad. Väggen består alltså bara av lockpanel med papp på insidan.

Ska jag ha en luftspalt mot panelen när jag isolerar?
 
A
Ja, minst 1 cm luftspalt är helt avgörande för det är där varm och kall luft ska mötas och då har kondensen någonstans att ta vägen, annars hamnar kondensen i panelen/isoleringen, och då kan du säkert räkna ut konsekvenserna. Använd asfaboard eller liknande mot luftspalten på insidan, sen är det bara att isolera. Tänk på att luften måste kunna vandra nerifrån och upp, gör ett luftintag i panelen ovanför golvreglarna och ett luftutsläpp under överliggaren.
 
Är det någon skillnad om jag har fuktspärr eller ej?
 
A
Jag vet inte om fuktspärr gör någon nytta eller ställer till problem. Hur som helst så blir det kondens (fukt) när varm och kall luft möts, så är naturlagarna helt enkelt, och en isolerad vägg släpper ut varm luft på vintern och någonstans på vägen ut så kommer den att mötas av kall luft och då uppstår kondens. Om du isolerar direkt mot ytterpanelen så är det i panelen eller utsida isolering som kondensen bildas. Har du ingen luftspalt så stannar kondensen kvar och du får en blöt isolering med värdelös isolerande effekt och fuktig panel som förr eller senare ruttnar. Bygg bara en cm djup ram och ta upp 2 st 30 mm hål i panelen uppe och nere i varje fack, täck ramen med asfaboard eller oljemasonit så har du en väl fungerande luftspalt Sen är det bara att isolera och bygga bastu. Hålen i ytterpanelen får du använda din fantasi för att dölja på ett snyggt sätt. När du bygger bastu så ska du inte fuktspärra någonting, isoleringen ska vara direkt mot bastupanelen, men du måste ha minst 1 cm luftspalt mellan bastuns yttervägg och rummets innervägg. Bastun ska vara en som en låda i rummet med minst 5 cm luftspalt (gärna mer) till rummets innertak. Viktigast av allt är att du placerar ett kylskåp i anslutning till bastun så att ölen är iskall när du ska basta.
 
Fuktspärr har du väl i form av bastufolie direkt bakom panelen ? Isolering känns tveksamt, jag kör utan i min bastu i friggeboden och tror att isolera kan orsaka mer problem än den gör nytta. Jag känner ingen som isolerat sin utebastu iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.