Jag har en isolerad (väggar och tak) bastu som står nära vatten. Vid högvatten så når vattnet in under byggnaden. Som högst har vattnet varit ca 20 cm under golvbjälklaget (har hänt en gång på typ 50 år). Pga en fuktskada (från dusch) har vi varit tvungna att riva upp golvet och lägga nytt. Golvet har saknat isolering. När vi nu ska lägga nytt golv är frågan om vi även ska isolera golvet. I så fall hur? Att det inte var isolerat tidigare berodde på viss rädsla för att isolering skulle kunna binda fukt från fuktig miljö eller vid ett extremt högt vattenstånd. Är det bättre att fortsatt låta golvet vara oisolerat? Byggnaden används inte vintertid så jag spar inte några pengar på isoleringen. Det skulle mer vara en komfortfråga.
 
J Järnet skrev:
Jag har en isolerad (väggar och tak) bastu som står nära vatten. Vid högvatten så når vattnet in under byggnaden. Som högst har vattnet varit ca 20 cm under golvbjälklaget (har hänt en gång på typ 50 år). Pga en fuktskada (från dusch) har vi varit tvungna att riva upp golvet och lägga nytt. Golvet har saknat isolering. När vi nu ska lägga nytt golv är frågan om vi även ska isolera golvet. I så fall hur? Att det inte var isolerat tidigare berodde på viss rädsla för att isolering skulle kunna binda fukt från fuktig miljö eller vid ett extremt högt vattenstånd. Är det bättre att fortsatt låta golvet vara oisolerat? Byggnaden används inte vintertid så jag spar inte några pengar på isoleringen. Det skulle mer vara en komfortfråga.
Du kan väl isolera med tex EPS (Frigloit) - det binder ju inte fukt?
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
Du kanske kan passa på att lyfta hela byggnaden ett par decimeter om du ändå har rivit golvet.
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan väl isolera med tex EPS (Frigloit) - det binder ju inte fukt?
Bra tänkt. Jag funderade lite på det också. Kanske isodrän (eller liknande) som vatten relativt enkelt kan passera.
 
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kanske kan passa på att lyfta hela byggnaden ett par decimeter om du ändå har rivit golvet.
Intressant tanke. Lite för stort projekt för att göra nu. Men även om man lyfter huset exempelvis 20-40 cm så är det ju fuktig miljö under (även om det är lite längre till vattnet). Finns det inte risk att "Vanlig" isolering suger åt sig fukt. Om man inte använder EPS/frigolit. Skulle stenull vara ett fungerande alternativ?
 
Stenull och glasull tappar mycket av sin isolerförmåga om den blir fuktig. Frigolit/cellplast med slutna celler är nog bra. Har du trossbotten kan du fylla mellanrummet med bubbelplast om det är billigare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Varför skall du isolera golvet? Värmen stiger uppåt i en bastu, det kommer därför att göra nästintill ingen nytta i en bastu. Man brukar ha en spalt på 1-2 decimeter öppen under bastudörren...

Edit: Jag känner inte till en enda utebastu med isolering i golvet, och jag har varit i många. Isolering i väggar och tak har de dock.
 
Dett är väl snarare tradition att bygga bastu med lite glipor mellan golvplankorna så att vatten rinner rakt ut.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Min fru fick förklara för våra hantverkare att de var idioter och hade gjort fel när de monterat bastudörren ändå ned mot golvet (trots att isntruktionen sade att det skulle vara en glipa på 1-2 decimeter. De försökte med "lilla gumman, värmen smiter ju ut annars" - det skulle de inte ha gjort...
...när samma hantverkare någon dag senare skulle haka på dörren till badrummet så hör jag hur de håller på med detta i fem minuter ungefär (jag arbetade hemifrån då jag skulle åka på tjänsteresa senare samma dag). När jag alltså hört dem hålla på i fem miknuter utan att lyckas klicka på dörren, så går jag ned, lyfter upp dörren på foten, väger in den mot gångjärnen och klick-klick på plats. Gick sedan upp utan att säga ett ord. Dagen efter så vägrade hantverkarna komma till vårt hus och det slutade med att deras chef kom till oss och färdigställde badrum och bastu. Även han gjorde dock en dundertabbe, han satte en plastventil för utloppet av luft under taket. Den smälte första gången bastun användes.

Bara för att en firma är respektabel och har ett gott rykte, så innebär inte det att de inte har personal som är helt inkompetenta. Badrummet blev mycket dyrare än beräknat, mycket beroende på extremt långsamma hantverkare.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Min fru fick förklara för våra hantverkare att de var idioter och hade gjort fel när de monterat bastudörren ändå ned mot golvet (trots att isntruktionen sade att det skulle vara en glipa på 1-2 decimeter. De försökte med "lilla gumman, värmen smiter ju ut annars" - det skulle de inte ha gjort...
...när samma hantverkare någon dag senare skulle haka på dörren till badrummet så hör jag hur de håller på med detta i fem minuter ungefär (jag arbetade hemifrån då jag skulle åka på tjänsteresa senare samma dag). När jag alltså hört dem hålla på i fem miknuter utan att lyckas klicka på dörren, så går jag ned, lyfter upp dörren på foten, väger in den mot gångjärnen och klick-klick på plats. Gick sedan upp utan att säga ett ord. Dagen efter så vägrade hantverkarna komma till vårt hus och det slutade med att deras chef kom till oss och färdigställde badrum och bastu. Även han gjorde dock en dundertabbe, han satte en plastventil för utloppet av luft under taket. Den smälte första gången bastun användes.

Bara för att en firma är respektabel och har ett gott rykte, så innebär inte det att de inte har personal som är helt inkompetenta. Badrummet blev mycket dyrare än beräknat, mycket beroende på extremt långsamma hantverkare.
Kan förstå att de inte var intresserade av att komma tillbaka till en kund som idiotförklarar en. Lite trevligare kunde ni väl vara?
 
S Sthlm_ skrev:
Kan förstå att de inte var intresserade av att komma tillbaka till en kund som idiotförklarar en. Lite trevligare kunde ni väl vara?
Det var efter att de börjat med "lilla gumman" som hon gick i taket...
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Är inte byggnaden uppvärmd övrig tid (utöver de korta stunder man bastar) så finns inget att vinna på att isolera golvet.

Mysigaste bastun jag badat i hade rejält glest trall-golv så att man både kunde se och höra vågorna som slog in under bastun.

Mycket lättare för golvet att torka upp efter bastubad också om det är så glest och luftigt som möjligt
 
Har det lite samma med sjöbod som kommer för nära vattnet vid högvatten så att isoleringen blir blöt. Detta ledde inte till några skador men gråsuggorna älskade miljön. Nu har jag tagit bort isoleringen och satt en diffusion öppen vindduk och då försvann alla gråsuggorna.
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall du isolera golvet? Värmen stiger uppåt i en bastu, det kommer därför att göra nästintill ingen nytta i en bastu. Man brukar ha en spalt på 1-2 decimeter öppen under bastudörren...

Edit: Jag känner inte till en enda utebastu med isolering i golvet, och jag har varit i många. Isolering i väggar och tak har de dock.
Faktum är att det fram till idag inte har varit någon isolering mellan golvreglarna (just pga risk för fuktskador underifrån). När vi fick en fuktskada i duschen så revs golvet upp av hantverkarna. När nu hantverkarna ska återställa så har de börjat isolera mellan reglarna. Därav min fråga. Det kan ju tilläggas att fuktskadan är ett försäkringsärende, men försäkringsbolagets experter är ju inte på plats och granskar vad som görs. Det vi funderar på är om vi ska stoppa hantverkaren från att fortsätta stoppa i isolering mellan reglarna.
 
Jag hade inte satt någon isolering om inte utrymmet skall vara uppvärmt ständigt.
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.