Vi håller på med att bygga en friggebod som ska inrymma en bastu plus en relaxdel. Hur ska man isolera på bästa sätt?. Vi kommer ha liggande panel och sen vindpapp och isolering. Frågan är om man kan sätta vindpapp direkt på panelen eller om man måste ha luftspalt mellan papp och panel? Om man måste ha det, hur skapar man en sån luftspalt lättast??
 
Hur långt har ni kommit i bygget?!

Normalt är väl säkert att stolpa upp kåken och slå papp utifrån in på stolparna, sedan panel på det?

Jag tror inte luftspalt ska behövas, men jag är ingen byggare. Om huset inte kommer vara åretruntvarmt så bör det inte vara nåt problem att smacka panelen rätt på pappen.

Är du nervös är det ju väldigt fort gjort att klyva till lister på kanske 1, 5 cm och slå dem på stolparna och på så vis sala ut panelen. Då får du ett avstånd till ytterpanelen.

Som sagt, hur långt har det gått?
 
Tack för ditt svar!. Än så länge har vi bara lagt ut bärlinorna men idag ska vi börja resa stolparna. Huset kommer bara att vara uppvärmt sporadiskt under vintern i samband med bastubad. Jag har läst en del byggbeskrivningar och där rekomenderas alltid luftspalt. Men de flesta beskrivningarna är ju för hus som hålls uppvärmda under en längre tid, och det kanske inte är så viktigt med spalt på det hus vi bygger.
 
Luftspalten bakom panelen har inte så mycket med värmen att göra. Den är för att panelen snabbare ska torka och det inte ska bli vatten stående. Vindpappen är ju inte heller vattentät, så det kan krypa in vatten i isolering den vägen. Så gör du luftspalt när du har chansen. Det är ju ett väldigt litet besvär. Gör som gaffa föreslår, sätt ströläkt utanpå reglarna.
 
Håller med anders, självklart ska ni ha luftspalt bakom panelen.
 
Om man lägger läkt, hur tjocka skall de vara? finns det inte risk att de spricker när man börjar hamra fast panelen sen?
 
Ströläkten är väl nån cm tjock. Spricker gör den säkert nånstans, men det är inte hela världen.
 
Igår köpte vi läkt 12x50 som vi ska lägga utanpå reglarna. Nu känns det mycket lugnare än om man hade satt pappen dikt mot fasaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.