Hej

Ska börja på vårt badrum i källaren. Idag är det ett tomt rum på ca 14m2 utan fönster i nedervåningen på ett sutteränghus från -67 = ingen isolering under plattan.
(Hela huset kommer att få ny dränering snart och kläs med isodrän utv. Finns INGA kända fuktproblem idagsläget, tvärtom är det förvånansvärt torrt(byggt på grov sand, kanske))

Min tanke är därför:
ca 50mm S100 frigolit eller liknande, falsad och ev. limmad ihop, på golv och väggar, på golvet läggs sedan golvvärmeskivor(tunn frigolit med aluminiumplåt med spår för golvvärmeslang) ca 15mm alt. att naja fast slangen direkt i armeringen. Sedan gjuta ca 20-40mm och sedan klinker på detta.

Alltså kommer golvvärmen ligga i en betongplatta som är fritt flyttande från resten av huset. Hur låter detta?
Fungerar det? Ev. kanske man behöver gjuta tjockare?


/Joakim
 
Jag skulle naja fast = mycket billigare och lika bra. Jag tycker att det låter bra. Givetvis vill man gärna ha mer isolering neråt men det går inte alltid. Ibland kan man få fuktvandring i väggar när man har golvvärme i dåligt isolerad platta. Men det tror jag du kan bortse från eftersom du själv säger att huset saknar fuktproblem, du lägger isolering och dränerar dessutom.
 
Skulle du inte ha isodrän utvändigt? Behöver du då frigolit på väggarna på insidan? Egentligen vill man väl inte lägga isolering på insidan av en källarvägg för då blir väggen kallare/fuktigare.

/Funkis
 
Jo ISODRÄN på utsidan, så man kanske kan skippa frigoliten på insidan då?
Tänkte mer att det blir 50mm extra isolering = varmare o billigare att värma.

Men man kanske biter sej i tummen där?


/Joakim
 
Kolla runt på forumet, det finns några stycken här som har fixat sina källare. Själv har jag rätt dålig koll.

/Funkis
 
ja.. Figolit på insidan under mark är nog ingen bra idé.

Lika så att lägga figolit på betong golvet och sedan golvvärme+betong.

Jag tror personligen att det inte kommer att vara så lyckat.

ska man göra det ordentligt så lägger man isoleringen under betongen = bila bort betongplattan som finns där i dag. Gräv ner typ 40 cm. Grus 10cm isolering typ 30cm. golvärme + betong på det.

Finns flera som gjort så. Ett välldans slit, men troligen probelm fritt i framtiden också!!
 
Jepp, det är helt säkert rätt väg att gå, så har de andra på forumet oxo gjort. Men...det är just den biten att bila bort golv o bära ut 10m3 betong o grus o jord o lera m.m. som jag vill slippa.

Tycker det är lite overkill, och eftersom jag känner mej själv rätt bra så blir det antagligen inget badrum där då.

Så jag kom på denna idén och såg det som det näst bästa alternativet. Och det verkar som om det inte är helt galet.
Om vi då bara talar om golvet. Väggarna kan jag leva med att bara kakla utan inv isolering.

Och det kanske viktigaste, jag lägger ju INTE golvvärme i plattan. Utan i en ny platta som inte har kontakt med "botten"plattan.

/Joakim
 
Rent spontant så tycker jag det låter helt ok med isolering på betongen. Det kan väl inte spela så stor roll vad man har underst så länge inte den gamla plattan är målad med färg som inte tillåter fuktvandring. Det viktiga är väl att du får dit tillräckligt med isolering och ändå har tillräcklig takhöjd kvar. Jag skall bila min källare i framtiden men jag har för låg takhöjd för att göra som du.

/Funkis
 
Ursäkta om jag lånar tråden lite...
Jag har också planerat denna lösning för ett rum i källaren (suteräng). Lite i framtiden dock (håller på att isolera utsidan just nu, 100 pordrän under mark och 100 cellplast ovan mark.)
Jag har gott om takhöjd och tänker mig 150 cellplast emot det befintliga betonggolvet som är helt oisolerat. Jag kommer också att ha 50 cellplast emot ytterväggarna på insidan så att det blir en 'bassäng' av cellplast som jag fyller med betongen.

En fråga jag har är hur tjock plattan måste bli?
Den skall ju innehålla armeringsnät och golvvärmeslang.
Kan man naja slangen under armeringsnätet? (Har aldrig sett det någonstans.)

Måste man ankra den nya plattan som annars blir 'flytande' i cellplasten?

Det finns säker fler frågor som dyker upp när jag kommit igång. Återkommer kanske då.

/Tooney.
 
En fråga jag har är hur tjock plattan måste bli?
Den skall ju innehålla armeringsnät och golvvärmeslang.
Kan man naja slangen under armeringsnätet? (Har aldrig sett det någonstans.)
Detta brukar framgå av golvvärmeleverantören. Du najar under. Oftast minst 30mm tjocklek över rör.
 
17 oxo, då var man inte helt fel på det!

Precis så som du förklarade de så bra PREZET tänkte jag göra. Jag har dock "bara" 2.50 i takhöjd och tänker offra max 150mm för detta.
Så jag tänker mej 10-20mm frigolit över hela golvet, sen lägger jag 40-50mm frigolit med rör och liknande mellan.
Nån sorts distanser, armeringsnät i vilket jag najar golvslangen, sen betong på ca 30-50mm
Fix o klinker.....Tada!!

då hamnar jag mellan 90 - 130mm


/Joakim

(Har lite mer "tur" i det gamla uterummet som skall bli sovrum, där ligger golvet ca 100mm lägre, så där kan man fläska på med extra isolering.)
 
En fråga angående "frigoliten" vilken kvalite skall man välja?
S80, S100 eller S150?

/Joakim
 
S80 bör räcka, tål ca 2400kg/m2. Kakan + övrig belastning lär knappast komma upp i den vikten. Många använder den under grundkonstruktioner även om det är klart bättre med högre hållfastheter då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.