Vi har ett hus från ca 1870. Renovering med ambition att behålla det gamla pågår löpande. Vi är dock inte fanatiska byggnadsvårdare utan gillar sånt som gör livet gott att leva (diskmaskin, golvvärme i badrum osv).

Nu har vi kommit så långt att vi ska sparka liv i den gamla enkelglasade verandan. Den ska isoleras på insidan för att exteriören inte ska förändras. Löstagbara innerfönster ska sättas dit. Klinkergolv med golvvärme ska läggas in. Nu till problemet:

Verandan har ett gammalt vackert spetsigt och veckat plåttak som naturligtvis ska vara kvar. På insidan finns ett rakt innertak i pärlspont. Min tanke är att göra om det där innertaket fast med 30 cm isolering ovanpå. Hur gör jag med fuktspärr? Drömmer just nu mardrömmar om kondensdroppar längs det sluttande plåttaket. Jag kommer även att få problem längst ner i vinkeln vid verandans takfot, där jag rimligen inte får in 30 cm isolering och där isoleringen ändå kommer att ligga dikt an mot plåttaket. Tar tacksamt emot tips om lösning och turordning på material.
 
En variant är att du använder cellulosafiber, typ termoträ. Till denna isolering behöver man ej ha diffusionsspärr. Din veranda kommer säkert inte vara jättevarm, eller? Så då kanske du inte behöver bry dig om att ha diffspärr ens med "vanlig" isolering.

Lycka till / Thrax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.