Thomas59
Hej!

På min garagevägg sitter ett elskåp (Huvudcentral med elmätare) med öppning/dörr för avläsning från utsidan. Elskåpet går genom hela garageväggen och baksidan, som är av plåt, sticker ut ett par centimeter på insidan av väggen.

Besiktningsmannen påpekade att detta utgjorde en köldbrygga och att det nog skulle vara bra, men iofs inte nödvändigt, att isolera elskåpet på insidan. Hur gör jag det.

Skåpdelen som syns från insidan är väl ca 50 x 50 cm. Är det bara att bygga en ram 70 x 70 och 10cm + skåpets utstick, lägga i isolering och sätta ett lock över eller måste man tänka på något? Ventilation, kondens mm mm?

Tacksam för tips!

Mvh Thomas
 
Då även jag är nyfiken på om någon har ett svar så skickar jag denna post uppåt i listan igen.

//JeRo
 
Thomas59
Ja hur är det nu - ni snickarkunniga? Smäller man bara dit en ram på insidan, fyller med isolering och sätter en skiva för eller....:D

....måste jag ta hänsyn till diffusionsspärr och daggpunkt och kondens och mögelrisk och bygglov och f-n och hans moster?:confused:
 
Enklast vore nog att bygga en ram som du säger. Dock är ju risken att du får kondens mot plåten vilket sedan rinner ner och din ram börjar förr eller senare att ruttna bort.

Du får testa helt enkelt.

Bygg en ram med en luftspallt (2-3cm) mellan plåten & trät (eller plåt regel). Isolera (du måste ha luftspalt!) mellan reglarna, dit med en diffusionsspärr. På med någon lämplig skiva.
 
Thomas59
Per-Erik skrev:
Enklast vore nog att bygga en ram som du säger. Dock är ju risken att du får kondens mot plåten vilket sedan rinner ner och din ram börjar förr eller senare att ruttna bort.

Du får testa helt enkelt.

Bygg en ram med en luftspallt (2-3cm) mellan plåten & trät (eller plåt regel). Isolera (du måste ha luftspalt!) mellan reglarna, dit med en diffusionsspärr. På med någon lämplig skiva.
OK, nåt i den här stilen:

-Elskåpet
-Luftspalt
-Isolering
-Diffusionsspärr
-Ram och skiva

?
 
Korrekt!
 
Thomas59
Per-Erik skrev:
Korrekt!
Jamen det är ju lysande. Ett litet projekt under uppseglande :rolleyes:

Måste givetvis se om jag kanske behöver investera i några nya roliga verktyg för att klara jobbet på ett hanverksmässigt sätt.

En lamellfräs, en klyvsåg och en kap/gersåg borde väl i alla fall behövas eller hur:D
 
frigolit
 
Thomas59
pirk skrev:
frigolit
Som isolering då men i övrigt som ovan eller "bara" frigolit.

Låter ju enkelt men hur ska jag då kunna motivera nya verktygsinköp?
 
Säg att de behövs för att kapa frigoliten på ett professionellt sätt :)
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Säg att de behövs för att kapa frigoliten på ett professionellt sätt :)

Hmm, där nämnde du en viktig sak.

Frigolit är lurigare än man kan tro. Det smular ju så f-bannat. Undra om det kanske kräver inköp av ett blästerskåp att hålla till i vid bearbetningen och en rejäl kompressor för att sedan blåsa bort frigolitkulorna och/eller en FESTOOL dammsugare att suga upp spillet med!

Väntar bara på att någon söndagsöppen bygghandel ska slå upp portarna och att någon ska ta av mig den här konstiga tröjan med långa ärmar och remmar bakom ryggen som en vänlig farbror i vit rock satt på mig:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.