Tjena.

Bor i ett hur byggt på 40-talet. En del av väggarna på nedre rvåningen har tidigare varit biurymmen och har oisolerade väggar av betonghålsten. Huset har varit putsat, men putsen är nedtagen och man har rest en tegelfasat istället.

Nu vill jag öka värmen i dessa rum och ska då passa på att tilläggsisolera väggarna INNEFRÅN. Golvet är väl isolerat sedan tidigare.

Plåt/stålreglar ska upp på väggen och isolering innan gipsskivor (eller osb/gips).
Hur gör jag med plastfilm? Behövs det och var ska jag i så fall placera denna, mellan isolering och gips?
Räcker 95 mm isolering, eller är det för snålt?

Väggen borde kunna andas utåt, då det inte finns något annat än betong/tegel i väggen.
 
95mm duger nog, har du för mycket så kanske inte väggen torkar ut när den har blivit blöt & det fryser på vintern.

Skippa plastfilmen. Inte så mycket som kan ta skada av fukt iallfall i en betongvägg.
 
Bra poäng med torkteorin Per-Erik!

Är det ingen fara att fukt tränger IN om man hoppar över plasten?
 
Nä ingen större fara, matrealet dit fukten kommer tål fukt.

Att man har plast i dag beror på att man inte vill att fuktiginnomhus luft går ut i väggar & tak. Innomhus ventilationen ska ta bort den fuktiga innomhus luften (som oftast är boven i dramat).
Om du kör med plast så kommer ju fukten någonannanstanns. Troligen så går den uppåt dvs till vinden. Vinden är överlag känslig för fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.