Självklart måste fönstret förankras i något. Sen ska det ju fodras och plåtkläs utanpå. Är du helt novis skulle jag bett någon hjälpa dig. Är det ett nytt hus är väggreglar av stål inget ovanligt och att plocka en är nog inget problem om man växlar av och stolpar upp ramen, men återigen gör inte det själv om du inte är säker på konsekvenserna.
 
Att sätta in fönster och dörrar är inte så svårt som man kan tro. :)

Jag skulle offra en av väggsidorna. Riv ner gipset så du kommer åt ända ner till golvet och ca 1,5m i kvadrat. När du kommer åt ordentligt så kan du regla upp en fyrkantsram 1*1m där fönstret ska sitta. Stötta upp ordentligt på kanter och mitt ner i golv. Reglar uppifrån ansluter i ramen. Såga ur den runda öppningen på motsvarande sida. Lyft fönstret på plats och skruva fast det genom ramen in i karmen. Man kan också kila fast fönstret och fixera med lim.

Nu är det bara att smäcka upp en ny vägg och dit med lister. Listen runt fönstret gör man enklast i plyfa eller MDF. PS! Måtta med fönstret innan du monterar det. Har du smyg kan du måtta med det istället. Smyg används om väggen är tjockare än fönsterramen. Smygen monterar man i fönsterramen med limmade träplugg.
LYCKA TILL!
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.