Hej!

Skulle behöva hjälp med hur jag ska tänka kring installation av två wall switch module (https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue-wall-switch-module-2-pack/8719514318021). De ska sitta bakom två befintliga strömbrytare som idag styr en ljuskälla. Vill ju givetvis inte koppla något fel.
Jag vet hur jag ska koppla själv modulen till strömbrytaren, men förstår inte riktigt hur då manualen inte riktigt överensstämmer med mitt kablage.

Bild 1: Strömbrytare 1, ingång hall.
Bild 2: Strömbrytare 2, hall från vardagsrum.
 
  • Öppen eldosa med anslutna kablar på en vägg, delvis oavslutad installation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag under installation, elledningar kopplade, säkerhet, elektriskt arbete, oupptäckt, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anvisningar för demontering och anslutning av en teknisk enhet illustrerade i svartvitt steg för steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en trappkoppling där, måste byggas om för att passa Huen.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du har en trappkoppling där, måste byggas om för att passa Huen.
Jag vet att det är en trappkoppling. Vad menar du med byggas om?
 
Det står i det de kallar bruksanvisning som du länkar en bild ifrån, fast figur 8-13.
Någon riktig bruksanvisning såg jag inte på den länk du postade.
 

Bästa svaret

Kolla på schemat för en trappkoppling.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

Tolkar din fråga som att du vill ta bort bef. brytare och sedan koppla brytarna till "Hue Wall switch module"?
I så fall kan du frigöra och koppla samman ledarna bakom resp. brytare med en kopplingslist. Då kommer lamputtaget/ljuspunkten att vara konstant spänningssatt.
Brytarna kan sedan kopplas till hue-sändarna enl. schemat på brytarens baksidan.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kolla på schemat för en trappkoppling.

[länk]

Tolkar din fråga som att du vill ta bort bef. brytare och sedan koppla brytarna till "Hue Wall switch module"?
I så fall kan du frigöra och koppla samman ledarna bakom resp. brytare med en kopplingslist. Då kommer lamputtaget/ljuspunkten att vara konstant spänningssatt.
Brytarna kan sedan kopplas till hue-sändarna enl. schemat på brytarens baksidan.
Precis! Och tack. Ser att min frågeställning inte var bra. Skyller på fredag och trött.

Allt funkar som det ska efter lite inställningar i Hue-appen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.