Hej!

Min takbrunn i garaget har läckt under ett bra tag.
Äntligen har vi kommit oss för att byta den.
Har fått hem en ny brunn från Mataki och googlat på instruktioner hela dagen för hur man bör installera den, men hittar inget vettigt.
Så här ser det ut på en bild från tillverkarens hemsida:
Ny takbrunn med intäckningskrage och lövsil installerad på tak med underlagspapp och takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är med en Intäckningskrage som är den svarta plattan som flänsen ligger över.
Tycker det är lite oklart hur man ska fästa intäckningskragen och flänsen i takspånten.
Det är även med en lövsil (den runda saken över flänsen med lite ovala öppningar i)
tycker det känns lite konstigt att underlagspapp och takpapp slutar precis intill öppningen på brunnen?
Skulle gärna vilja dra in dessa några centimeter ner i brunnen
Tar tacksamt emot tips och råd :)

MVH
 
Såna brunnar ska pappen svetsas fast med gasolbrännare funkar inte med att bara lima!
 
Okej. Man ska alltså inte dra ner pappen något i röret då utan bränna/svetsa fast den mot lövsilen?
 
Ja så ska man göra sen ska man ha papp under som de är på bilden.
 
Nja dom här brunnarna är svåra att montera rätt och inget jag skulle gör sälv.
Man måste prima den gamla pappen för att få den ny att fästa om man inte byter allt sen är det också svårt för privat personer att köpa den riktiga pappen.
 
Okej. Vi ska ta bort den gamla pappen helt på ett område som är 1x5 meter ca och även byta spontarna där.
Kommer använda oss av Mataki MB320 och Mataki Självtäck 3.
 
Undrar om Marita självtäck 3 funkar när man har brun som du har.,Jag skulle tagit in firm för att lägga yt papp.
 
Nej nej nej!
Ingen självtäck till brunnar!
på undersidan av länsen ska en YEP3500 svetsas, absolut inte limmas, fast.
Sen ska det svetsas en papp av svetsbar kvalitet typ SEP5500 eller liknande på ovansidan.

En takbrunn är det absolut mest känsliga stället på ett låglutande tak och ska absolut inte utföras av lekman. Det är att skjuta sig i foten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.