Hej,

Vi har en långsmall hall med tre lamputtag i taket. Nu funderar jag på att installera 3 st inbyggda takspots på befintliga platser där lamputtagen sitter men bakom dem sitter en takdosa som måste bort. Hur får man enklast bort takdosorna? Se bifogad bild.
Takdosa i ett hål i taket, med elkablar i olika färger anslutna. En del av en lamphållare hänger ut från dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Det finns ju downlights som passar i dosor. Kanske ett bättre alternativ? Annars skulle jag sågat med multiverktyg.
 
  • Gilla
CJ2 och 2 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Det finns ju downlights som passar i dosor. Kanske ett bättre alternativ? Annars skulle jag sågat med multiverktyg.
Tack för snabbt svar!

De downlights som du refererar till är de inbyggda i taket eller ligger de utanpå? Har du något exempel så jag vet vad du menar?

För min tanke var att ha några spotlights som sitter i taket då jag tror att det skulle bli bäst just här. Ska fundera lite till annars blir det att såga sönder dosan på något sätt.
 
A
  • Gilla
CJ2
  • Laddar…
Du kan inte bara ta bort dosorna, de måste ersättas med något annat eftersom de innehåller vidarekopplingar och kopplingarna för belysningen i hallen.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Sen beror det på hur tätt dessa lamputtag sitter. Man vill ändå ha ungefär
120cm mellan en hygglig spotlight i en hall.

Men som sagt, det är förmodligen mycket jobb att ”ta bort” takdosorna.
 
  • Gilla
CJ2
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du får skruva ner skivorna i taket för att komma åt att ta bort dosorna.

Annars finns väl lite olika modeller på downlights för dosor t ex: [länk]
Ah det där känns ju smidigare. Jag hade tittat på flos inbyggda downlights men det känns som ett halvbra alternativ då det verket lite bökigt att ta bort dosorna.

Tack för bra input alla!

Det kommer vara ca 150 mellan spottarna så det blir helt ok tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.