Hej
Vi skulle vilja göra om inredningen i vår tvättstuga och behöver hjälp med hur vi ska planera inredningen. Det finns några saker som vi inte kan ändra på eftersom vi inte tänker göra om ytskikt mm. Vi skulle vilja göra om det till en kombinerad tvättstuga och relax.

Det vi inte kan ändra på är placering av:
Dörrar
Dusch
Element/Radiator
Fönster
Golvbrunn
Avloppsrör från övervåningen till bottenplattan.

Tvättstugan ligger i vår källare.

Det vi skulle vilja få in är följande:
Tvättmaskin
Torktumlare
Någon form av tvättho / vask
Bänkskiva att lägga kläder på när man plockar med tvätten
Trådbackar att sortera smutstvätt i
Bubbelbadkar för minst 2 personer

Här ser ni vilka måtten är på vår tvättstuga. Jag har mätt på ett ungefär (kan diffa några mm. så siffrorna går inte riktigt ihop, men ganska nära)
Lägger också upp en mer "ren" bild om det är någon som vill ta den och rita något förslag på hur vi ska placera de olika sakerna för att få plats.


Skiss av en tvättstuga med måttangivelser, element, duschhörna, bastu och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en tvättstuga med markerad bastu, ingång, dusch, element och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Måtten och skalan på de olika sträckorna till höger stämmer inte. Du har ritat fönstret som mindre än sträckan under det fast enligt måttet ska fönstret vara mer än dubbelt så stort.

Hur stort är ett bubbelbadkar?

Hur blir det om du börjar med torktumlaren en liten bit från radiatorn, följt av tvättmaskinen och tvättho?
Då får de två senare rätt nära till golvbrunnen. Bänkskiva ovanpå de två vitvarorna. Eftersom badkaret också bör vara nära golvbrunnen så får ju det komma sen eller längs övre väggen (en bit ifrån för att komma framför avloppsröret.

Alternativt badkaret närmast radiatorn följt av ho och tvättmaskin.

Att rita i typ Ikeas planeringsverktyg kan göra det lätt och snabbt att pröva olika alternativa lösningar.
 
Hej
Ritningen är inte skalenlig. Lyckades inte få till det.

Det finns olika modeller och storlekar på bubbelbadkar.
 
Har nu gjort skalenlig ritning, samt hur det ser ut idag. Har torktumlare och tvättmaskin bredvid varandra med en bänk ovanpå för klädvård.
Skalenlig ritning av badrum med dimensioner, innehållande bastudörr, dusch, ingångsdörr, golvbrunn, fönster och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skalenlig ritning av tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare under bänk, tvättho, dusch och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skalenlig ritning av ett badrum med markerade platser för bastu, dusch, ingångsdörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om du byter ut den där långa tvätthon mot en 60 cm, går det då att ha ett badkar längs övre väggen?
 
Tvätthon är ju 140 cm. Tar jag ett tvättställ / ho som är 60 cm bred så får jag 80 cm kvar till väggen. Men sen kommer avloppsröret och sticker ut 11 cm så då kan inte badkaret stå ända in mot väggen utan måste ut lite och då har jag plötsligt inte mer än 70 cm brett badkar. Då hittar jag inget badkar som man får plats 2 pers i.
 
BirgitS
Men väggen är ju 2939 mm lång (nästan 3 m) och drar man bort knappt 20 cm för radiatorn och 3 st enheter á 60 cm borde det vara i stort sett 1 m kvar till badkaret.
Men om du inte får ihop det så kan ju torktumlaren flyttas bort till övre vänstra hörnet ihop med plats för smutstvätt.
 
Varför inte en tvättpelare? Eller varför inte maskinerna under bänken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.