Efter att under en längre tid ha smugit runt inkognito här på forumet för att få inspiration och inhämta lite idéer är det dags att göra mitt första inlägg i form av en fråga. Och jag börjar smått, nämligen med ett litet badrum som jag har svårt att inreda.

Badrummet har måtten är 165 x 142 cm med en dörr på ena långsidan. I dagsläget står handfatet till vänster och toalettstolen till höger innanför dörren. Längst in står ett inkaklat badkar på tvären (se bifogad skiss). Badrummet har också ett snedtak så att den högra väggen är 164 cm hög.

När jag nu i samband med ett stambyte har chansen att göra om hela badrummet funderar jag på att ersätta badkaret med en duschhörna och på köpet få lite mer förvaringsmöjligheter. Som jag ser det så ligger utmaningen i att inte göra duschen för trång eller svår att komma in i. Jag gillar inte lösningen på en duschhörna som bara består av två glasdörrar eller ett duschdraperi. Om möjligt skulle jag gärna få in ett väggparti av glasblock.

Är det någon som har en kreativ idé hur en vettig planlösning skulle kunna se ut?

Planlösning badrum_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen hit! :)

Flytta toastolen upp i högra hörnet mot bakväggen, handfatet på 710'väggen och så duschen i övre vänstra hörnet i så fall... Då får du ju in en glasblockvägg mellan dusch och toastol.
 
Tack för förslaget. Men om man antar att toalettstolen är 650 mm och handfatet 400 mm djupt så blir ju utrymmet mellan dessa endast 370 mm. Jag tror att man bör ha ytterligare ett par decimeter om man vill slippa slå huvudet i handfatet när man sitter på muggen.

:rolleyes: :D

Jag ska väl tillägga att detta är det enda badrummet i lägenheten så ett sånt där minihandfat är inte aktuellt.
 
BirgitS
Hur skulle det fungera att ha duschen uppe till vänster och mitten av ritningen?
70 cm bredd kan ju fungera om duschen i stället får vara 110 cm lång. Då får du plats med förvaring i övre högra hörnet, men i ett så litet badrum blir det lite knöligt att komma åt grejer där. Glöm inte heller bort att du kan få in förvaring under handfatet och ovanför toaletten.

Glasblock skulle du kunna ha mellan duschen och förvaringen, men det minskar ner utrymmet för förvaringen.
 
Jag har själv varit inne på att ha en dusch som är endast 70 cm bred men varit rädd att det blir alldeles för smalt. Någon som har erfarenheter av en så smal dusch?

Dessutom är det nog bara att inse att vi måste bortse från alla alternativ med glasblock, badrummet är ju tillräckligt litet som det är.

:D
 
Om du inte redan gjort det så kan du kika in på min blogg här, jag har inrett ett pyttebadrum till dusch och tvättstuga ;)
 
Duschhörnan (som du absolut ska ha 90x90 måste ju upp i vänstra hörnet, ta en diamantformad för bättre plats. Toan i högra hörnet, så nära duschen som det går och ett mindre tvättställ där toan står nu.
 
BirgitS
Utlandssvensk skrev:
Jag har själv varit inne på att ha en dusch som är endast 70 cm bred men varit rädd att det blir alldeles för smalt. Någon som har erfarenheter av en så smal dusch?

Dessutom är det nog bara att inse att vi måste bortse från alla alternativ med glasblock, badrummet är ju tillräckligt litet som det är.

:D
Det är inte optimalt men det går ju bra att duscha stående i ett badkar med duschdraperi och då är det ju inte mer än 70 cm bredd, men längden är ju betydligt mer. Pröva hur det känns att duscha i ditt badkar om det bara skulle vara t ex 110 cm långt.

Du tar rätt beslut angående glasblocken :)
Om det är just glaskänslan du vill åt kanske glasmosaik någonstans på väggen kan vara ett alternativ.
 
Hemmakatten
Utlandssvensk skrev:
Jag har själv varit inne på att ha en dusch som är endast 70 cm bred men varit rädd att det blir alldeles för smalt. Någon som har erfarenheter av en så smal dusch?

Dessutom är det nog bara att inse att vi måste bortse från alla alternativ med glasblock, badrummet är ju tillräckligt litet som det är.

:D
I vår gästuga är duschen endast 65cm bred men 90cm lång. Finns gott om utrymne och fungerar jättebra.
 
Hur många grader lutning har du på snedtaket? Om du har 45° så hade jag satt duschen uppe i högra hörnet bredvid toaletten. gjort denna lite bredare (ca 110) vilket gjort att man antingen kunnat ha en inbyggd hylla för tvål, schampoo etc. i duschen men ändå haft vettig takhöjd. Sen hade jag satt ett högskåp bredvid handfatet för förvaring.

Då hade du även kunnat ha en dusch som varit 80 djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.