Hej,

Skulle verkligen behöva lite hjälp med idéer kring gästrum/kontor.

Vi lyckas inte få till gästrummet/kontoret på något fint sätt. Runt sängen är det någorlunda fint tycker jag men runt fönstret/bokhyllan/skrivbordet ser det verkligen inte bra ut. På bilden är det dessutom stökigt men ändå känns det som att något är fel...

- Är det hyllan/skrivbordet som skapar känslan av kaos, hur göra om den för att det ska bli snyggare?
- Har ni tips/idé på vad som kan göras? :D

Stort tack!!

Ostädad gästrum/kontor med säng och kuddar, vägglampa och spegel, person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gästrum med ett skrivbord och dator under fönstret, omgivet av väggmonterade hyllor fyllda med böcker och föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med säng och arbetsplats vid fönstret, fylld bokhylla, stol och golvlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andrj
  • Laddar…
Utöver att det är stökigt som du själv nämner, så känner jag direkt att det där lilla vita bordet (som på bild mer ser ut som överskåp som ställts på golvet) är lite malplacerat och överbelastat. Lampan är på tok för stor för så liten bordsyta.

Samma sak med skrivbordet som har för mycket saker för den lilla ytan.

Bokhyllan är också den lite överfull. Det är fullt med böcker, men sen står det också saker framför böckerna på den lilla yta som är kvar. Det lilla kopparkärlet längst upp står lite och balanserar på kanten och skapar oro.

Så mitt tips är:
1. Städa upp först. Ta bort brädor, tavlor och sånt som bara står på golvet och dräller.
2. Ta bort hälften av sakerna på det "vita bordet". Fundera ut något annat där för lampan. Byt bord eller byt lampa mot en smäcker golvlampa kanske.
3. Ta bort lite böcker och en del krafs i bokhyllan. Ska ni ha klockan där, så låt den stå bredvid böckerna och inte framför.
4. Beroende på hur man känner för det. Så är ett gammalt knep för att få en bokhylla med mängder av böcker att se lite roligare ut att skita i den praktiska ordningen av böckerna och istället ställa dom i färgordning. Bildgoogla på färgsorterad bokhylla eller något sådant. Den trenden kanske är passerad nu, men görs det rätt så funkar det ändå.


Och personligen hade jag målat om eller satt en snygg tapet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du har fått jättebra råd ovan.
Tänkte bara tillägga att du/ni kanske skulle se över möjligheten att sätta datorskärmarna på väggen alt på elfaskenorna.
Tillsammans men lite diskret kabellösning kan man uppleva skrivbordet som mer diskret.
Elektronik som sticker ut tycker jag upplevs som störande.
 
Jag hade även bytt ut skrivbordsstolen till något som matchar skrivbordet och fåtöljen. Tycker både stolen och det vita bordet sticker ut.
 
Totte_S
Att sätta en gavel på vägghyllorna lugnar ner det röriga intrycket från böckerna lite. Köp ett hyllplan i samma bredd som de befintliga och skruva fast stående på sidan av de befintliga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för råd! Det har utvecklats något men blir ändå inte jättebra :)
Bortsett från sladdar som stökar till: nya idéer på nästa steg? :)
(stolen kommer bytas ut på något modernare. Kommentar kring fåtölj o golvlampa, vad göra med det hörnet istället?)

Vardagsrum med fåtölj, golvlampa, bokhylla och skrivbord med datorskärmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Simon
 
BirgitS
Det är nog inte stolens stil som är viktig utan dess färg för nu "lyser" den mycket tillsammans med de andra mörkare möblerna, En gammal stol fungerar bra till fåtöljen.

Placera golvlampan så den hamnar mer bakom fåtöljen eller kanske på andra sidan fåtöljen så den inte blir så dominerande. Pröva att vinkla fåtöljen olika mycket. Det ser väl trevligt och inbjudande ut med en fåtölj men en kudde eller pläd gör det ändå mysigare.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Vad sägs om att byta gardiner till gröna, sätta in en stor golvväxt samt hänga upp en gardin mellan säng och skrivbord. Som blir som en gavel på sängen och delar upp utrymmet i två. Ett sovrum och ett kontor.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
En del har hänt sedan sist och jag börjar bli nöjd faktiskt :)
Vad tycker ni?

Mysigt inrett sovrum med dagsljus, en arbetsstation, bokhylla och komfortabel fåtölj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med rosa väggar, trägolv, säng med överkast och vit skjorta på en väggkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Det ser fint ut!

En sak jag tänker på är sängen. Används den varje natt eller är det för gäster då och då? Använd den endast som gästsäng skulle jag rekommendera någon form av dagbädd som kan användas som soffa när ni inte har besök. Det gör att rummet ser mindre ”sovrumsaktigt” ut. Vill du inte köpa någon ny möbel kan du bädda så sängen blir lite mer ”sofflik”, med prydnadskuddar som matchar övriga rummet.

Exempel på ett par dagbäddar (från IKEA). Googla dagbädd för mer idéer.

Dagbädd använd som soffa med prydnadskuddar i ett modernt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart dagbädd med kuddar och filt i ett rum med rosa väggar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.