Har tänkt montera skjutdörrspartier till uterummet och har tittat på Ventana33.
http://www.aluscand.se/profiler/system_33_11.html

Uterummet ska vara mer åt växthus hållet i utseende
så jag vill ha snygga diskreta hörn utan att ha knutbrädor och annat som gör hörnet väldigt utmärkande.

Om jag ställer en limträstolpe ute i hörnet så här och fäster skjutdörrspartiet i denna
är infästningen löst men det är ju helt oskyddad för väder och vind. Vatten kan rinna utmed stolpen och sedan ner under den och antingen sugas upp där eller komma in i uterummet.

Hur gör jag en snygg lösning på detta?
Helst vill jag skruva skjutdörrspartierna i varandra direkt och ställa stommen innanför glaset så att säga men det tror jag inte funkar eller är rekommenderat.

Stomme innanför skjutdörrspartiet
hörn1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stomme ute i hörnet
hörn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite för blaffigt och stort hörn :confused:
1.U%204%20Vitt%20uterum%20med%20helt%20uppvikbara%20vggar.jpg
 
Skulle vilja påstå att det inte blir bra med det systemet att sätta ihop profilramarna med varandra och ha limträstolpen innanför.
Själva aluminiumstommen är bred eller skall man kalla det djup? En stomme med tre "skenor" bygger 44*132 och en med två "skenor" bygger 44*85.

Har du en hörnstolpe med måtten 115*115 som är en vanlig dimension så får inte aluminiumstommen för tre skenor plats på stolpen eftersom den kräver 132 mm upplag. Så stolpen blir "rejäl då man måste "sala" på den.

Skall försöka hinna med att få upp bilderna på mitt uterum så får du se hur det ser ut. Jag tycker inte att den "kraftiga" stolpen stör men det är vad jag tycker. Andra kan ju ha andra åsikter....
 
roli skrev:
Skulle vilja påstå att det inte blir bra med det systemet att sätta ihop profilramarna med varandra och ha limträstolpen innanför.
Själva aluminiumstommen är bred eller skall man kalla det djup? En stomme med tre "skenor" bygger 44*132 och en med två "skenor" bygger 44*85.

Har du en hörnstolpe med måtten 115*115 som är en vanlig dimension så får inte aluminiumstommen för tre skenor plats på stolpen eftersom den kräver 132 mm upplag. Så stolpen blir "rejäl då man måste "sala" på den.

Skall försöka hinna med att få upp bilderna på mitt uterum så får du se hur det ser ut. Jag tycker inte att den "kraftiga" stolpen stör men det är vad jag tycker. Andra kan ju ha andra åsikter....
Tack. insåg det när vi började skissa. Tänkt 140x140 limträ nu på skisserna.
Du får gärna lägga upp bilder det är intressant att se hur andra gjort.
 
Jag har 115*115 limträ i stolpen som sedan är påsalad med 22 mm bräda på två sidor. Detta för att få till rätt tjocklek för aluminiumkarmen från partierna. Om jag inte minns fel så blev det billigare än en större limträstolpe.
Dessutom så blir stolpen skyddad av brädorna som är lättare att byta än stolpen om man mot förmodan skulle få några problem med eventuella sprickor eller något........
 
roli skrev:
Jag har 115*115 limträ i stolpen som sedan är påsalad med 22 mm bräda på två sidor. Detta för att få till rätt tjocklek för aluminiumkarmen från partierna. Om jag inte minns fel så blev det billigare än en större limträstolpe.
Dessutom så blir stolpen skyddad av brädorna som är lättare att byta än stolpen om man mot förmodan skulle få några problem med eventuella sprickor eller något........
Smart. Det ska jag ha i åtanke. Lättare att bryta den brädorna efter 20år och byta än att hela stolpen i sig är slut.
Hur ser din infästning mot golv ut?
 
Menar du stolpen eller aluminiumramen till skjutpartiet?
 
roli skrev:
Menar du stolpen eller aluminiumramen till skjutpartiet?
Stolpe emot platta/grund. Jag har gjuten platta och har tänkt se till att stolpen kommer upp någon cm från betongen så den inte suger åt sig fukt.
 
Min stolpe står på en balksko, typ L, som är ingjuten i betong. Betongnivån går upp till "balkskonivå". Limträpelaren står på syllpapp som i sin tur ligger på balksko och betong.
Mina 22 mm brädor, som salar på limträpelaren, täcker sedan "skarven" mellan betong och limträpelaren.

Hoppas du förstod min beskrivning....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.