Ett fritidshus vi är intresserad av, besiktad köpt av säljare och med klara anmärkningar. Även fuktanmärkning i skarv vid bastudörr vilket rekommenderades utökad undersökning på.

Krypgrunden går ej att komma åt (ingen lucka finns), foton via ventiler. Huset stått på platsen sedan 1972.

Fuktrelaterade skador noterades i utrymmet, åtgärd rekommenderas. Mikrobiella och röt skador noteras, delar av trossbotten har fallit ned och organiskt material ligger på markytan som saknar avdunstnings skydd (plast)
De upptäckta skadorna på bjälklagets undersida indikerar att grunden delar av året är så fuktig att mikroorganismer och rötsvampar utvecklas. Skadat material bör bytas och för att undvika detta vidare så måste grundens klimat bli torrare.


Golvet i vardagsrum/kök lutade svagt, det är där trossbotten ramlat ned. Golv i sovrum i andra änden hade också höjdskillnader men med en tydlig förändring mitt i rummet.

Tänker att man skulle behöva ta upp ett golv och åtgärda det som går från hålet.
 
  • Oisolerat kryputrymme under hus med synliga stenar, grus och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre träbjälklag och isolering syns under ett golv, med tecken på förfall och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på skadade träbjälkar och isolering, möjlig vatten- eller insektsskada, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme, träbjälkar, isolering, rörledning, betongfundament, möjligen fukt- eller skadedjursskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på trånga utrymmet under byggnad med synliga träbjälkar och trasigt material på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme under hus med synliga rör, isolering och träbjälkar. Dustigt, känsla av försummelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rör under ett träbjälklag med stenar. Mörkt, suddigt och trångt utrymme. Byggnad, konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det är i princip total renovering av hela bjälklaget. Så det är ett STORT antal hundra K som du ska pruta ner priset på, personligen skulle jag inte gå vidare med köpet när det är så illa ...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är illa. Om det inte är ett totalt drömhus av någon annan anledning, hade jag tvekat allvarligt på att köpa det. Riva upp alla golv är inget litet jobb, risken finns att fukten gått upp i väggarna också.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nej. Nej. Nej. Nej.
Köp. Inte.
 
Läge att riva och bygga nytt…….. :thinking:
 
Verkar ha ägare som inte bryr sig, hur är skicket i övrigt, tak och invändigt ?
 
Tack för alla svar!
Vad är det ni ser som mest skadat? Jag har svårt att se på bilderna men vet inte vad jag ska titta efter heller. Är det uppenbart på bilderna eller texten som besiktningsmannen skrivit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.