Min fastighet matas av en EKKJ med tre ledare + biledare, denna kabel ska förlängas några meter i samband med flytt av fasadmätarskåpet och jag vill veta vilken storlek det är för at kunna förbereda med kabel färdigdraget i rör när nätägaren kommer.
Kabeln saknar helt märkning och jag vill inte mäta diamatern på faserna på kopplingsplintarna :rolleyes:
Hur får man enklast reda på om det är en 3x10 +10 eller en 3x6+6 kabel, ytterdiametern varierar mellan 17,5 och 18,5mm.
 
Det är lite olika beroende på fabrikat så både 6 och 10 passar in på din beskrivning, men serviskabeln brukar vara minst 10. Annars får du göra strömlöst och mäta ledarnas diameter med skjutmått, och räkna ut arean.
 
Tack för snabbt svar, nätägaren borde ha uppgifter på vilken kabel det är va?
Får väl vänta till veckan och ringa dem och fråga.
 
Saknar betydelse om det är 6 eller 10, skarva mot N1XV 4G10. Men det är inget du behöver bekymra dig för, nätägaren ordnar detta, den behövs ändå göras spänningslös.
 
Jag tänkte att fakturan skulle bli lite humanare om jag förberedde med kabel o kabelrör så att de bara behövde bryta strömmen och koppla i 5 min.
 
Tror iofs de minuterna det tar att dra kabeln genom röret ändå avrundas men är det inte fast pris då? Sen så tar det lite mer än 5 minuter att skarva en kabel, du får räkna med minst det dubbla. Plus inkoppling i skåp.
 
Mät med skjutmått av plast? ;)
 
Hur är det med kravet på 10mm2 PEN, gäller det endast vid ny förläggning eller gäller det även i mitt fall där kabeln behöver skarvas?
 
Det är en liten gråzon. Då ett av skälen till kravet på den högre arean (det främsta skälet?) är skydd mot mekanisk skada så skulle jag tolka det som att 10 mm² krävs för den nya snutten. Samtidigt är det tveksamt om någon skulle anmärka på att fortsätta med 6 mm².
 
Eftersom du ändå måste få en behörig installatör att begära flyttning av mätaren kan du be denne att se efter vad det är för kabel, det ser han troligen på en gång. Och skaffa ingen kabel och kabelrör innan ni pratat med nätägaren, för på många ställen håller nätägaren med både rör och kabel. MEN då måste man prata med dom först och allt det här borde den som ska göra mätaranmälan ha koll på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.