Vi har lagt ett golvvärmesystem i spårad spånskiva med värmeplåtar och tänker lägga 37 m2 14 mm ek-parkett på detta.

Tyvärr blev ett anslutande klinkergolv så högt att nivåskillnaden skulle bli ca 18-19 mm så vi funderar på att lägga 13 mm golvgips på de spårade spånskivorna för att minska nivåskillnaden.

Är golvgips en bra lösning?
Skall skivorna läggas lösa, skruvas eller limmas?:confused:
 
Risk att du måste ha högre framlednings temp...
 
Det är nog troligt men hur mycket?
Antar att gipsen också hjälper till att sprida värmen mer över golvet?

Hittade följande tabell om värmeledningsförmåga:
http://energihandbok.se/x/a/i/10673/Tabell---Varmeledningsformaga
Material λ - värde
Mineralull 0,037
Trä 0,14
Betong 1,7
Gipsskiva 0,25
Golvspånskiva 0,18
 
G
Flytspackel kan väll vara ett alternativ. Fast det blir ju både dyrare och mer jobb än gips. Men leder värmen bra.
 
Det fungerar visst inte heller så bra med värmeplåtarna.
 
Att gipsen skulle göra att framledningstemperaturen skulle behöva höjas förstår jag inte. Gipsen kommer att göra värmeförändringen trögare och du kommer behöva värma en större massa än bara parketten men när massan väl är varm borde extratillskottet av värme vara lika som utan gips
 
  • Gilla
Hekki
  • Laddar…
Självklart har gipsen en isolerande verkan, dvs bromsar värmetransporten från slingorna upp till trägolvet ovanför.

Att ge sig på och skruva ner i ett underliggande värmegolv verkar vara att be om problem, jag skulle nog flytspacklat som redan föreslagits ovan.
 
En vanlig konstruktion är värmeplåtar i gles med golvspån över, så gips borde fungera minst lika bra. Visst blir systemet trögare, men är allt rätt inställt så är det i praktiken inget problem.
Sedan kaske det inte är det optimala förläggningsättet för att spara maximalt med energi men jag gissar att det är någon procentenhet mer totalt över året.

Flytspackel är väl den bästa lösningen på problemet, men tror det blir meckigt att få det bra på en så stor yta och låg bygghöjd om du gör det själv, det finns risk att det blir ojämt.

Jag hade kört med gips som skruvats om man gör det själv och man tror sig klara av det utan att dra skruven i slangen.

Skall du ta in någon att göra jobbet så kanske flyt blir billigare då det ev går fortare.
 
Vi satsar nog på golvgips. Är det någon skillnad på olika fabrikat?
Såg att BYGGmax skiva är tyngre än Gyprocs.

Gyproc GG 13 Golvskiva 12,5 mm 600 mm 2400 mm 1,44 m2 14,0 kg. Beijers 135 kr/ski

BYGGmax Golvgipsskiva 69,95 kr. Golvgipsskiva uppfyller svensk standard. 12,5x600x2400mm
Art. Nr: 07216, Vikt per säljenhet: 17,3 kg
Golvgipsskivorna har ytskikt av kartong och en kärna av glasfiberarmerad gips för att klara ökad belastning.

Såg att Gyproc har en speciell skruv för golvgips: Gyproc QGG Quick.
Men står inget om antal till en skiva.

Limma kanske också skulle fungera men vet inte om värmeplåtarna gör det svårt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.