H
Har funderingar på att få till ett pulpettak på en befintlig arbetsbod som idag har ett mer eller mindre platt tak.

Jag tänker att jag vill få till ett pulpettak med 3 graders lutning genom att höja hammarbandet på ena långsidan. Har jag beräknat det hela rätt så innebär det att hammarbandet behöver vara 22 cm högre på ena långsidan då bredden på taket är 4.2 meter. Skillnaden är idag 5 cm mellan de båda hammarbanden.

Givetvis så kan jag riva ena långväggen och byta ut befintliga reglar till längre för att på så sätt höja upp hammarbandet. Givetvis så vill jag göra det enkelt för mig om möjligheten finns, men det behöver såklart även bli rätt.

Skulle ett alternativ vara att istället på befintligt hammarband placera ytterligare en regel (45x170 alt 45x195) för att på så sätt få till höjningen? Jag tänker att den nya regeln fästs med spikplattor som skruvas fast i både den befintliga hammarbandet och den nya "övre" hammarbandet"

Försökte mig på en illustration för att förtydliga det hela. Är det hela en möjlig lösning eller har ni några andra förslag på hur höjningen skulle kunna lösas utan att riva hela väggen?
 
  • Illustration av förstärkt hammarband och takreglar för pulpettak på arbetsbod.
Rickard.
En vanlig lösning är att man bara bygger ett nytt tak som lutar mer ovanpå den befintliga takkonstruktionen. I ditt fall när du vill upp så lite skulle det betyda att ovanpå befintliga takstolar/reglar ställer man en regel sågad som en kil med nya lutning som fästs på ett bra sett ner i takstolen. Då behöver man inte bråka något med det gamla.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
Rickard. Rickard.ag skrev:
En vanlig lösning är att man bara bygger ett nytt tak som lutar mer ovanpå den befintliga takkonstruktionen. I ditt fall när du vill upp så lite skulle det betyda att ovanpå befintliga takstolar/reglar ställer man en regel sågad som en kil med nya lutning som fästs på ett bra sett ner i takstolen. Då behöver man inte bråka något med det gamla.
Tack för snabb respons på mitt inlägg.

Yttertaket är idag fuktskadat så det kommer att behöva tas bort. Kvar står jag då med innertak, takreglar och isolering.

Att således bygga på befintligt tak faller men principen är densamma antar jag ifall jag när taket är öppet bygger direkt på befintliga takreglar med nya kilformade reglar ovanpå - se bild.

Helst låter jag befintliga takreglar sitta kvar så jag slipper riva ned innertaket.

Vad sägs annars om mitt förslag att höja hammarbandet, är det helt fel tänk?
 
  • Schematisk illustration av tak med befintlig och ny regel för att visa förstärkning eller modifiering av takstomme.
Rickard.
Hammarbandets jobb är att bära upp takstolarna och det är inget du ändrar på så länge du ställer dom nya reglarna ovanpå dom gamla. Du behöver alltså inte göra något åt hammarbandet alls, låt det bara vara som det är.
 
H
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hammarbandets funktion är att bära upp takstolarna och det är inget du ändrar på så länge du ställer dom nya reglarna ovanpå dom gamla. Du behöver alltså inte göra något åt hammarbandet, låt det bara vara som det är.

Arbetsboden konstruktion ser ut så att hammarbandet dels belastas av takreglarna som är 45x145 men den har även en längsgående regel som går på båda långsidorna. Försökt illustrera detta i bilden.


Som jag skrev i första inlägget så behöver jag (om jag räknatt rätt) ha 22 cm i skillnad på främre och bakre del för att uppnå 3 graders lutning över 4.2 meter.

Byggmax har reglar som är 45x220 vilket då skulle fungera. Problemet som dock uppstår är att i framkant så har jag den längsgående regeln som ligger 5cm högre än den befintliga takregeln. Ifall jag inte skall ta bort/kapa den regeln så behöver jag komma över den. För att lyckas med det så behöver jag en regel som är minst 45x270 alternativt så skulle jag behöva lägga två takreglar på varann för att komma över den främre takregeln.

Någon som har tankar eller kommentar över mitt ursprungliga förslag att höja upp den bakre längsgående regeln som vilar på hammarbandet för att på så sätt kunna montera nya takreglar. Finns det några brister / risker med att välja att göra så?
 
  • Schematisk illustration av tak- och väggkonstruktion med markerat hammarband och takreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Någon som har någon input? :thinking:
 
Rickard.
Har du tänkt nå 3° för att du ska lägga pappen själv?
 
H
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har du tänkt nå 3° för att du ska lägga pappen själv?
Precis - 3 grader papp är tänkt att läggas själv.

Som jag ser det så blir det enklast att höja den ena långsidan med en regel som jag beskrivit i det första inlägget. Frågan är om det anses ok att göra?

Ifall jag bygger på det sättet så kan jag bygga på ett nytt tak utan att behöva bry mig om det befintliga. Det är nämligen ett antal takreglar som behöver bytas. Då kan jag ta det bytet senare från insidan då det dessutom ser ut som jag kommer ta ut innertaket och byta det.

Just nu så känns prio på att få på ett nytt yttertak innan riktig vinter kommer.Innertak och annat jobb går ju att göra från insidan.

Så, vad sägs om att lägga på en extra ribba och fästa med spikplattor för att få upp höjden. Någon input kring det?
 
Redigerat:
Rickard.
Gör dig själv en tjänst och ge dig mer än 0% felmarginal. Minsta lilla felkapning, sättning, svikt och böj så är du på fel sida gränsen (som enligt mig redan är för låg).

Den regel du syftar på är inte ett hammarbandet utan har ett annat icke bärande jobb. Om du vill göra som du tänkt måste du kolla om den är infäst och dimensionerad för att klara av att bära upp ett hela taket.
 
Rickard.
Hur stort är garaget? Kanske är läge att investera i en ordentlig PVC presenning som får utgöra tak för i vinter och riva upp och göra om ordentligt till våren.

En idé då är ju att beställa färdiga pulpettakstolar med nya lutningen och bara ställa på det befintliga hammarbandet. Troligtvis lite dyrare men väldigt enkelt.
 
Redigerat:
H
Rickard. Rickard.ag skrev:
Gör dig själv en tjänst och ge dig mer än 0% felmarginal. Minsta lilla felkapning, sättning, svikt och böj så är du på fel sida gränsen (som enligt mig redan är för låg).

Gällande lutning så har du såklart rätt i det. Marginal är alltid bra! Jag kan såklart köra på en 45x220 för att få lite marginal. (3.68 grader)

När jag började titta på detta så fick jag intrycket av att regeln var en del av den bärande konstruktionen - se mitt första inlägg och bild. När jag dock fått feedback här och jag även kollat både en och två gånger till så har jag insett att det du skriver nu stämmer. Den är inte idag en del av den bärande konstruktionen, den aktuella regeln jag tittar på att höja ligger ovanpå hammarbandet och delar hammarbandet med de befintliga takreglarna som jag även försökt mig på att illustrera.

Regeln jag har/hade för avsikt att höja är dock väl tilltagen då den har dimensionen 50x240. Motsvarande regel på andra långsidan är 50x190 som även den vilar på hammarbandet. Gällande infästning för regeln så har den använts för att spika fast panel i från utsidan. Tidigare så var det även fästpunkter för öglor som använts vid lyft av boden. Så att den sitter rejält fast i hammarbandet bör inte råda några tvivel om.

Det är som jag nämnt i ett tidigare inlägg en arbetsbod, en sån man har på byggarbetsplatser. Den lyftes hit med kran. .

I det här inlägget har användaren gjort en liknande lösning då han höjt upp hammarbandet i efterhand pga att missade att ha olika höjd på väggarna. Det är samma princip som jag tänkt mig men jag nyttjar en befintlig regel och sätter inte nya direkt på hammarbandet.

Jag tror på att göra rätt, att göra fel och få en massa huvudvärk är jag för gammal för. Tyvärr är det av lite olika anledningar inte ett alternativ att vänta till våren med arbetet.

Vill även tillägga att jag är oerhört tacksam för den tid och respons som det här forumet ger. Tack Rickard för din feedback. För mig som hobby snickare så är det guld värt. :ok::ok::ok:
 
Rickard.
Varför fick jag för mig att det var ett garage? Aja varken första eller sista gånger jag har fel:)

Att ställa 2 reglar på högkant på varandra kan bli tippkänsligt så det är kanske något du måste göra något åt men annars så kommer det säkert fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.