Vi ska precis lägga en order på ett nytt kök, men nu har vi blivit osäkra om vi gör rätt. Vi tänker oss att vi ska ha bänkskivan i laminat (20 mm) och att samma typ av bänkskiva (fast tunnare, 12 mm) ska gå upp på väggen, istället för kakel. Frågan som gör oss osäkra är hur högt upp ska stänkskyddet gå på väggen? Hur har ni andra gjort? Finns det någon rekommendation? Har ni någon dålig erfarenhet av det? All input välkomnas.

Mikael
 
Förr hade man "alltid" överskåp 500 mm över bänken, kakel 45 mm upp och en trälist att sätta krokar i överst.
Jag har inga överskåp, men har 2 x kakel som är 250 mm, alltså tillsammans 500 mm.
Men 400 - 500 mm skulle jag säga är lagom, så det tar fettstänket vid spisen.
Det beror väl också lite på hur breda skivor du sågar skyddet ur, så det inte blir mycket spill.

Men är det bra med laminat bakom spisen? Eldfara vid stekning och fritering?
Jag skulle nog hellre valt något obrännbart material.

Förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Slogankungen! (Kul användarnamn :) )
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vid spisen skulle jag definitivt dra upp det till fläkten, i vår förra lägenhet hade man satt kakel kanske 40 cm upp och sen var resten av väggen tapetserad så typ en 10-15cm remsa med tapet innan köksfläkten, blev inte så fräscht
 
Här behövs en bild!
Det är alltså 50 cm kakel, och sedan 8 - 10 cm vitvaxad träpanel, sedan fläkt.
Köksvägg med 50 cm kakel och vitvaxad träpanel ovanför samt en rostfri spisfläkt med magneter och tidtagarur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rostfri spisfläktskåpa är praktisk att sätta recept, med kylskåpsmagneter och tidtagarur på,
men det ser kanske lite skräpigt ut för vissa renläriga minimalister ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.