Jag skall installera en ny tryckstegrinspump i min lägenhet (jag vet att det inte är en vanlig lösning i en lägenhet, men tyvärr är detta den lösning som min förening förespråkar - jag bor på en inredd vind). Jag vet inte vilken pump som satt där tidigare (men det har suttit en där tidigare).

Min rörmokare har föreslagit den här: Grundfos CMBE 1-44 AVBE (https://product-selection.grundfos....lang=ENU&productnumber=98374705&qcid=45289636)

Invattnet kommer från en lägenhet i våningen under (från den personen ledning tas vatten till två vindar, trots att den med all säkerhet inte är dimensionerad för det - men det är den lösning som föreningen föredrar och det är inget jag kan göra något åt...).

Vad behöver jag veta innan jag säger ja till lösningen? Kommer jag få ordentligt tryck i duschen?
 
Du behöver först och främst veta om det finns flöde nog i det matande röret.
Tryckstegringen skapar inte mer vatten, bara högretyck, om det finns vatten att hämta.
Det finns en risk för vacumsugning i systemet om det inte flödar nog, vilket kan ta bort vatten från grannarna på samma stamledning.

Ska du ha egen varmvattenberedare i lgh, eller en pump på resp KV/VV?

Jag skulle vilka ha 15-20l/min i matande ände, så man kan både spola i köket och i duschen samtidigt.
 
Jag har egen VVB.
Reduceras flödet av att röret nere hos grannen förmodligen ursprungligen var avsett till endast en lägenhet och därmed förmodligen smalt (antar det)?
Jag tror att pumpen "snor" en del vatten från grannen (dvs reducerar hans tryck). Ingen bra lösning, men jag har som sagt inget val och styrelsen vill fortsätta med denna lösning.
 
Som corre skrev reda först ut om det är dåligt tryck in i fastigheten eller om det faller pga uttagen i din ände. Kanske vore lämpligt att sätta tryckstegring centralt längst ner som tar hela stammen upp, borde vara både tekniskt och ekonomiskt rimligare.

En pump utan ackumuleringsmöjlighet uppe i din ände tycker jag är en halvmesyr som har möjlighteter att inte bli så bra. Och sen väntar oftast låst läge av de vanliga mänskliga psykologiska skälen och möjlig tråd i det estoteriska juridikforumet rent av. Så red ut och vänd på olika alternativ innan något köps in eller installeras, det borde vara lätt om ni har att göra med rimligt kunniga personer.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Men, vilka alternativ har jag? En central lösning är inte möjlig (eftersom föreningen vägrar - de säger att det är tryckstegringspump som gäller). Tidigare har det ju funkat, om än inte idealt, med tryckstegringspump. Jag har tidigare jag en med en liten tank (finns inte plats för någon större tank), men enligt rörmokaren, som dubbelkollat med Grundfos, behövs ingen tank när man har en pump med en variabel motor (eller vad det nu kallas).
 
Problemet är det primära systemet inte förmår mer än ett visst flöde genom rören.
Det kan underlätta för dig, med en tryckstegring. Men det kommer ske på bekostnad av de övriga som är inkopplade på samma ledningsavsnitt som är begränsat.
Genom att tryckstegra tidigare i systemet så minskar man olägenheten för boenden eftersom det är större chans att matande volym är tillräcklig för att driva volymen efter en pump.
 
Det är inte möjligt att dra upp en ny ledning bara till dig från källaren via något schakt?
Det känns ju som om det finns ett schakt så är kostnaden för lite rör inte så stor i sammanhanget, samtidigt som övriga boende som nyttjar din nuvarande stam vinner...
 
Jag har föreslagit ett separat rör, genom hisschaktet, för min ordförande, men han har svarat att det skall vara tryckstegringspump. Att göra något utanför själva lägenheten är därmed inget alternativ. Jag har kommit till vägs ände i den diskussionen - kanske kommer min granne att välja att drivs den i framtiden, men för närvarande är det bara att laga efter läge.
 
Har du några värden på tex inkommande tryck osv så man kan få en uppfattning om läget? Och jag kan inte se hur en diskussion av din typ kan komma till vägs ände annat än om ordföranden är tekniskt autistisk, kanske iofs inte ovanligt. En tryckstegringspump kan som corre förklarade med fördel sättas tidigare i systemet det är ovedersägligt och helt utom ev tyckande från diverse individer i organisationen.

Lägg dig inte platt utan sök en lösning som gagnar alla, hur skulle det se ut om du genom att sätta lokal pump orsakar problem för övriga nedströms. Principen måste vara att om man hävdar något och det enkelt kan visas tvivelaktigt duger det inte att börja lalla som "ordförande".
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hur ser flöde och tyck ut för dig i nuläget?
Misstänker att matningen är en 15mm koppar, kan det stämma?
Har du mer data om matningen? Intressant fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.