Ska göra ett plank som är ca 7 m långt och 1,80 högt. Allt är förberett. Dvs betongplintarna sitter stabilt i marken lodade och klara. Det jag undrar över är när man sätter i pålarna i plintarna, hur högt ska då pålarna vara ovanför betongen? Tänkte med risk för att få röta. 0,5 cm, 1 cm, 2 cm???? Spröten i plintarna är 20 cm höga och pålarna är 9,5 cm i diameter. Tänker mest på att man kanske inte ska sätta dom allt för högt upp med tanke på minskad stabilitet, samtidigt måste dom väl upp från betongen så att det inte blir röta???

Grymt tacksam för hjälp med denna!
 
Jag har sett allt från att man lägger direkt mot betongen med bara en takpappsbit mellan till att man satt stolpen 4-5 cm upp.
Om du låter stolpändarna stå en timme och suga åt sig i en blandning av lacknafta och linolja så förlänger du livet åtskilliga gånger på stolpen.
Man kan också snedkapa stolpen något på undersidan för bättre avrinning. (men detta är överkurs :)

Jag skulle oljebehandla och sätta dem 1 cm upp.
Vill du ha riktigt stabilt sätt dem kloss mot betongen med takpapp mellan.
 
Du behöver nog inte ha mer distans än 0,5-1 cm. Det du vill få till med distansen är att stolpen inte ska suga upp stående/nedrinnande vatten i ändträt. Står det direkt mot plinten suger den mer. Visst det kommer säkert sugas upp en smula av vattnet som rinner ner längs stolpen när det regnar men det kommer man inte undan. Livslängden ökas om du har en liten distans mellan stolpe och plint. Om du behandlar ändträt så kommer det hålla ännu längre.
 
Jag ställde mina stolpar till altantaket i grundolja några timmar och sen på plinten med papp emellan, jag vill ha stolpen så stabil som möjligt och sätter man den bara i ingjutningsjärnen så blir det lite vingligare än om den står direkt på plinten.
 
Antar det är Tryckt A klassade stolpar..

Då räcker det med lite syll/takpapp mellan, belastningen blir då mindre på skruv/vagnsbultar och borrhålet o A-impregneringen klarar lätt av krypfukten från pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.