håller på att renoverar mitt badrum och har bara sista väggen och sätta skivor på men har sparat den för vet inte hur högt dosan till termostaten ska sitta över färdigt golv. har köpt en t2 blå golvvärmepaket. som elektrikern ska koppla in. får man ha de på samma höjd som strömbrytare?
 
1,5 m över färdigt golv brukar man sätta termostaten. Men visst, om du har en strömbrytare på samma vägg så kan du montera dem ihop och sen använda en dubbelram.
 
Jag lät sätta min på ca 1,5 m (och vanliga strömbrytaren på 1 m). Dessutom ville jag ha en dosa för vägguttag också (för hårtork, el-tandborstladdning mm), som elektrikern först satte kloss mot strömbrytardosan, men efter lite diskussioner och invändningar från min sida så flyttades den upp till att ligga kloss mott termostatreglaget istället.
 
ja jag har en strömbrytare som ska sitta på samma vägg och tänkte att det kanske ser dumt ut och ha den på 1 meter och sen termostaten på 1,5 . sen till en annan fråga. har köpt en pax passad multi som ska sitta i badrummet oxå. ska den ha en dosa oxå eller kopplar elektrikern den direkt utan brytare? tänkte för den har ju fuktstyrning och ir sensor. tack för det snabba
 
PAXfläkten kopplas direkt utan brytare men bör kompletteras med en brytare på själva fläkten. Finns som tillbehör till PAX.
 
det sitter en liten brytare på nu som var med vid leveransen. så då behöver jag alltså inge dosa där det var bra=) tack för svaret
 
Bra, kollar du bak på PAXfläkten ser du vart röret skall in på baksidan av kopplingsdelen. Försök få ut röret utär väggen där.
 
Termostat på 1500 mm ö.f.g. och strömställare på 1000 mm ö.f.g. och därmed basta. Att sätta termostat i kombination med strömställaren är den största missen man kan göra. Vill man justera värmen eller ställa in semesterlägen m.m. så ska man inte behöva ställa sig på knä eller sätta sig på en toalett. Finns ingen anledning att sätta i kombination.

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tack Paf för informationen om fläkten. och tack Patrik för info varför man sätter termostaten på den höjden. jag är ingen elektriker eller har nån sån utbildning kändes bara konstigt att sätta den så högt. men nu när du förklara varför så är det ju ganska logiskt. jag bor i ett hus som är från 50-talet och här sitter strömställarna från 1,1m och 1,4m och jag tycker det är bättre på 1,1 då jag inte är så lång så känns 1,4 "obekvämt" för om man räcker in handen utan att tänka på höjden så träffar man för lågt med handen.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Ja, är det en befintlig anläggning så är det bäst att försöka sätta på samma höjd som övriga strömställare sitter. :)

//Patrik
 
Om termostaten placeras på 1500 ö.g. så riskerar man inte att man "pillar" på den av misstag när man letar efter strömbrytaren. Gäller speciellt gäster och små barn!;)
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker golvgivare funkar bättre än de som mäter rumstemp.
 
Golvgivarkabeln kopplas till termostaten vilken placeras 1500 ög.
Givarkabeln placeras i rör så att den går att byta ut. Går inte det kan som nödlösning givare i termostat användas.
 
  • Gilla
Mani01
  • Laddar…
Ögonhöjd för normalvuxna. Tycker 1500 låter i lägsta laget. :)
 
-MH- skrev:
Ögonhöjd för normalvuxna. Tycker 1500 låter i lägsta laget. :)
Första gången jag la golvvärme satte jag termostaten på 1700 mm. Det blev för högt. Jag är 182 cm.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.