Jag håller på att montera en altandörr. Funderarpå hur högt upp dörren ska sitta egentligen? Tröskelhöjd alltså. Just nu har jag ställt dörren på undergolvet, men det kanske ger för hög tröskel? Tröskeln är 40 mm och klickgolvet som ska in ovanpå undergolvet är 10 mm. Ska jag såga bort lite av undergolvet för att få ner dörren eller brukar man ställa den på undergolvet?

Närbild på tröskeln av en altandörr monterad på undergolv, med hammare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bemmin Byggare
  • Laddar…
Gör så som du vill ha det, förr var det vanligt med så höga trösklar.
Bara du kan hindra vatten utifrån från att komma in.
Anledningen att vi har så låga trösklar i dag är tillgänglighetskraven som rekommenderar en lägre tröskel.
Jag hade gjort bedömningen efter hur det är på utsidan och vad som blir bäst då, kanske dörren måste sitta högre för att uppfylla funktion eller lägre för att täta bra.
 
Jag har min uppe på golvet i huset mest för att den installerades i efterhand och var tjockare än den dörren som satt sedan tidigare. En dörr kommer sitta längre än ett golv så jag tänker att det kan bli svårt att byta golvet hos oss den dagen det blir aktuellt utan att fippla med dörren
 
Jag skulle montera den på undergolvet. Dels får du ner steget lite grann, sen som tidigare nämnts, underlättar det den dagen någon kommer att byta golvet.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.