När jag ser mape 17 bild på tornet här http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/192633-trevligheter-barn-i-tradgarden.html#8: Jag skall börja på nästa projekt här hemma, och det blir något liknande tornet, under skall vara uppställningsplats för soptunnan, och ovanpå skall finnas ett högt spetsigt tak (lite Kina stil) som skall vara lekstuga till barn. Eftersom jag inte har någon friggebod innan, kallar jag detta för Friggebod. Men höjden? Kan ett lektorn vara högre än 3 meter. behövs bygglov för lektorn? Det är trots allt en fast byggnad.
 
En kompis till mig bor i ett villa område ganska centralt i stan.
Grannen till denna byggde något som liknade ett fort till sina ungar. Toppen på tornens tak var runt 3-3,5 meter. Hela fortet ca 4-5m långt och byggt i två våningar med "bro" mellan tornen.
Kompisen tyckte det hela var ett stort åbäke och eftersom det byggts nån meter från tomtgräns ringde han ut byggnadsnämnden som kom och tittade på det och konstaterade att det inte behövde bygglov.
Anledningen var något om att det inte kunde användas som "boplats" eller liknande. Godkänt alltså.
Kanske är skillnad i din kommun men enklast e ju att ringa o höra..

Ska se om jag i kväll kan hitta fram bilderna kopmpisen tog på grannens fort.
 
Jag har byggt en lekstuga som är 4,65 m, men jag har inte fått nej då jag inte frågat...........
Protte
 
prototypen skrev:
Jag har byggt en lekstuga som är 4,65 m, men jag har inte fått nej då jag inte frågat...........
Protte
(y) får man fråga om bild? Låter gigantiskt!
 
Tja det beror på, vad ligger fastighetspriset på där du bor? några hundratusen borde du kunna få. :p Skämt å sido jag har inte en susning men några tusenlappar tycker jag nog det kan vara värt.
 
Wow! Fyfan vad grymt! JAG vill bo i det :D 25-30.000?

Dom säljer ju såna "leksakshus-slott" för rätt mkt pengar, men det där är unikt :) går det få flytta "lätt"? Testa blocket. "Köparen ombesörjer för all transport och kall öl. "
 
Redigerat:
En vanlig dörr har det, naturligtvis så ska slott ha vindbrygga. Kuslig spiraltrappa i tornet, längst upp en stupstock (en plywood med huvud och armhål). Alla fönster har olika form. 1,8 m i takhöjd nere, uppe är den lite olika. Balkong där prinsessan kan lyssna på friarna som spelar på luta.

Verka vara svårt att sälja, försökte för 2 år sedan på 19000 men det blev inget.
Nu är det på anbud och är bjuden 6000. Vi får väl se om det blir något eller om jag får elda upp slottet.
Är det inte skyltat så är fri höjd efter vägarna 4,6 m, sedan ska man ha någon form av släp under och tornet är drygt 4,6.
Oftast går det köra runt men det kan vara lite svårt.

Protte
 
OT: Helt omöjligt att lyckas frakta liggandes? Blocket kanske är fel forum, testa en mäklare! Ring och hör, dom kanske vill testa för att 1. Kul grej som kan få uppmärksamhet i media, 2. Dom kan rikta in sig till den gruppen av människor som vill ha något unikt och tufft till sin barn, som förövrigt fick sin första iphone när dom föddes och första rolex på 1års dagen :)/
 
Jag glömde, ärta ingår för att avslöja falska prinsessor.

Protte
 
Tack för alla inlägg. När man ser prototypens skapelse, så finns det kanske inga regler......måste vara en höjdare för barnen. Jag bor själv ungefär som prototypen, utanför detaljplanerat område = ett äldre sommarstugeområde, så jag tror inte det kommer att stöta på patrull, att bygga ett högt tak över sopbehållarens inhägnad.
Bilden på prototypens lekslott, är så intressant, att den borde visats långt tidigare på Forumet
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.