Hur högt blir golvet räknat från golvbjälkarna blir golvet om man ska ha klinkers och elektrisk golvvärme ? På ett ungefär :D
 
Det beror ju på hur tätt bjälkarna sitter. I bästa fall 22mm spån 13mm gips, ~10mm golvärme och klinker.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror ju på hur tätt bjälkarna sitter. I bästa fall 22mm spån 13mm gips, ~10mm golvärme och klinker.
Har man gips uppepå golvspån nuförtiden när man kör elektrisk golvvärme?

60cc 23cm 9tum bondsågat virke.
 
....men du ska ju ha klinkers. Antingen får du ju flyta in golvvärmen eller så lägger du gips på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
E
Det går lika bra med armeringsnät i avjämningsmassan, direkt på 22mm golvspån. Bygghöjden till färdig golvyta blir då ca 40-45mm från bjälkarna
 
E Emil_K skrev:
Det går lika bra med armeringsnät i avjämningsmassan, direkt på 22mm golvspån. Bygghöjden till färdig golvyta blir då ca 40-45mm från bjälkarna
Har 22mm spån tillräcklig bärighet på cc60? Det hade det inte när jag la golv...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har 22mm spån tillräcklig bärighet på cc60? Det hade det inte när jag la golv...

Det är det jag frågar er experter :p

Cc60 och kortla emellan då?
 
Limmad och skruvad spånskiva på reglar verkar ha det. Därefter ska du läsa sid 16 i pdfen.

Träbjälklag Träbjälklag ska uppfylla kravet enligt Eurokod 5, bjälklag dimensioneras enligt Eurokod 5 för att ge max deformation/nedböjning/svikt med förhållandet L/300. I normala fall utförs ett korrekt träbjälklag med skruvlimmad golvspånskiva 22 mm upplagd på träbjälkar c/c 600 mm, 45x220 mm, C24 med en normal spännvidd på max 3600 mm
 
MathiasS MathiasS skrev:
Limmad och skruvad spånskiva på reglar verkar ha det. Därefter ska du läsa sid 16 i pdfen.

Träbjälklag Träbjälklag ska uppfylla kravet enligt Eurokod 5, bjälklag dimensioneras enligt Eurokod 5 för att ge max deformation/nedböjning/svikt med förhållandet L/300. I normala fall utförs ett korrekt träbjälklag med skruvlimmad golvspånskiva 22 mm upplagd på träbjälkar c/c 600 mm, 45x220 mm, C24 med en normal spännvidd på max 3600 mm
Har ju 45x230 på 60cc med spännvidd på 3meter så då borde det inte va nån fara (y)

Blir att limma 22mm spånskiva och sen primer och ett tunt lager flyt på det sen fix och klinkers ?
 
Ja det låter rätt.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.