Jag lusläste kommunens planbestämmelser för den tomt vi just nu bjuder på. Där står att man högst får bygga två våningar och en oinredd vind till maxhöjden 6,8 meter.
Jag undrar om det verkligen går att klämma in ett tvåvåningshus på det...., låter otroligt att man skulle kunna ha två våningar som är 2,40 meter vardera och ÄNDÅ slippa de där lutande taken som snor halva rummet (sådär som 1½-planshus). Eller?

Jag letar på husfabrikanternas hemsidor och kan inte se att de sätter ut ett enda mått, varken på längden, bredden eller höjden. De verkar väldigt ovilliga att berätta hur stora deras hus är, förutom kvm invändigt. Några utvändiga mått finns inte.

Är det NÅGON som vet hur högt ett hus brukar vara om det är traditionellt byggt med två våningar och ett lutande tak som är som ett upp-och-nervänt V? Räknar man in höjden på grunden ovan mark - det måste man väl göra? (Fanns delade meningar om det här hemma...)

Tacksam för snabba svar!
 
Normalt sett så räknar man inte nockhöjd, utan höjden till takfoten. Sedan finns det oftast bestämmelser som begränsar takvinkeln, vilket i praktiken kan översättas till en max. nockhöjd.

I vissa detaljplaner skriver man explicit att det är nockhöjd, men om det bara står höjd så menas oftast till takfot.

Takfot defnieras dessutom som höjden till punkten där ytterväggen skär det lutande taket. Detta för att man inte skall kunna labba med extra utskutnade takfot som dessutom då sänks.
 
Skall tillägga att innan ni verkligen ritar eller binder er för något som kan bli dyrt så bör ni kontrollera vilken höjd kommunen avser. Det förekommer tydligen detaljplaner där man avser nockhöjd trots att det inte står angivet.
 
Jättebra att du kunde svara så snabbt. Jag hade ingen aning om att det var som du sa. Kanske ska man välja ett hus från en prefab-firma och fråga kommunen om de skulle godkänna huset och SEDAN sätta igång och ändra interiört? För det verkar rätt snårigt med lutningar och takfötter och taknock... Hellre det än att få avslag när man redan har gjort sina omfattande ändringar av ett hus man i stort sett gillar. TACK för svaret!
 
Det beror på takvinkeln också. Vi bygger 1 3/4 dels plan med 27 graders takvinkel. Det ger inte fullt två plan utan drygt 180 cm närmast yttervägg, vilket i vår familj räknas som "ståhöjd". Då blir totalhöjden 7.365 från nock till sockelns undersida. Med full takhöjd i yttervägg blir det väldigt flack takvinkel om du skall få in det på 6,8 m. Orkar inte räkna ut nu och beror även på vilken isoleringstjocklek man väljer.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar med, Myrlejon! Jag ska lära mig lite mer om det här, inser jag.

Har valt ut några hus vi gillar och sedan lagt ner en massa tid på att rita om dem invändigt, eftersom rådet brukar vara att just rita om interiören först så fixar husföretagen exteriören sedan. Nu måste jag nog fundera på det där med takets lutning lite.

Vi kan tänka oss att ha som ni (det har vi nämligen idag, i vårt 1980-talshus) men inte såna hus som kallas 1½-plans och som verkar vara Sveriges vanligaste. Jag har ruggigt svårt för barnrum som känns som tårtbitar, där hela ena väggen är närmast omöblerbar och det enda man kan placera där är en säng vars ägare ska stirra upp i snedtaket under hela sin uppväxt. Tycker det är klaustrofobiskt i såna rum oftast. Nu höll jag mig visst inte till ämnet :)
 
Mikael_L
Lycke skrev:
Jag lusläste kommunens planbestämmelser för den tomt vi just nu bjuder på. Där står att man högst får bygga två våningar och en oinredd vind till maxhöjden 6,8 meter.
Om det står i detaljplanen 2 våningar + ej inredd vind, så borde det vara byggnadshöjd dom avser med 6,8 meter.
Byggnadshöjd tror jag är det vanligaste namnet på höjden upp till där väggens förlängning skär takets ovansida.

1 & 1/2 planshus är envåningshus med inredd vind - så det är ju knappast det dom menar.

Fast det är klart, ett hus med förhöjt väggliv räknas iofs som tvåplans, men kan, om takvinkeln är snål, nog gå in under 6,8 meter.
 
Om det är en äldre plan är det troligen byggnadshöjd. Nockhöjd eller totalhöjd är vanligast på nyare planer. Men javisst går det att få in ett tvåvåningshus på 6,8m. Men om vinden inte får inredas så undrar jag om man får bygga ett 1½ planshus. Men enklast av allt, ring och tala med en bygglovshandläggare på kommunen. Vad exakt menar de? De finns där för att svara på frågor. Det kommer ni att få betala för ...
mvh fialottabus
 
Hej,

Har byggt ett 2-planshus med 27 graders takvinkel (sadeltak) och vår nockhöjd över befintlig marknivå är 8 meter vilket var maxhöjd enl. DP. Planhöjd är traditionella 240cm och mellanbjälklaget är ca 32cm, samt platta på mark.

Dock beror totala höjden på 3 väsentliga faktorer:

1. Byggnadens (takstolens spännvidd)
2: Takets lutning
3. Husets placering i höjd mot befintlig marknivå


Kolla vad som gäller enligt er DP och se om det går att anpassa huset efter det. Det är ju även viktigt att huset får rätt proportioner och ser bra ut. Annars är det nog förkastligt att bygga 2-plan...
Mkt nöjd med just 2-plan, men ett tips är att man får ingen takfot som skyddar mot solen, och fler fönster på plan 2 där solens värme letar sig in. Räkna med markiser för fönstren!

/D
 
Kidnappar denna tråden, finns det några kataloghus med två våningar som klarar nockhöjd 8 meter? Ytterligare krav är sadel tak och minst 22 graders taklutning. Irriterande att uppgiften om nockhöjd (eller någon annan höjd) sällan framgår på hustillverkarnas hemsidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.