Hej,

Vi håller på att sätta upp hur vårt kök ska vara och är ganska nära färdiga nu. Har dock lite funderingar om skåpshöjden. Vi räknar med att kunna få 2,38 m högt till taket vilket med 100 cm höga skåp ger oss 46 cm mellan bänkskiva och skåp. Vad jag förstår får de flesta 45 cm här med 5 cm list. Vi kommer i detta fallet få 1 cm list längs taket och 1 cm list under skåpen där det även ska sitta infällda lampor.

Så här ser alternativen ut :

80 cm höga skåp
pTAeM6k.png

100 cm höga skåp
sl0GP3L.png

Vi är medvetna om att andra sida med skåp inte kommer matcha, men detta löser vi med någon utformad list.

Vad hade ni valt?
 
Standardmått mellan bänkskiva och överskåp är 50 cm.

jag skulle tagit 80cm, blir inte snyggt när det kommer för nära taket.
 
larsbj skrev:
Standardmått mellan bänkskiva och överskåp är 50 cm.

jag skulle tagit 80cm, blir inte snyggt när det kommer för nära taket.
Jo precis, 50 cm är standard men de flesta lägger på en list på det vilket ofta slutar på 45-48 cm. Om vi då valt lite lägre listor(1 cm) så hade vi hamnat på liknande mått med 100 cm. Detta underförutsättning att vi lyckas riva upp golv och tak och därmed tjäna in par cm där.

På något vis tycker vi att höga skåp känns lite modernare och passar den vita enkla stilen men vi kan vara ute o cykla :)

IKEA säger själva att 100 cm höga säljer de inte gärna till folk som har under 250 cm i takhöjd men det betyder inte att det inte går.
 
Ikea rekommenderar ett mellanrum på 56cm då deras väggskåp är rätt djupa. Du behöver detta mellanrum för att kunna se hela bänkskivan när du arbetar i köket..... För ett modernare utseende så lägg handtagen ner överallt och välj en modernare ho.
 
Har nu pratat med IKEA och de säger att standarden är mycket riktigt 50 cm och det gäller deras kök med. Sen väljer folk olika lister vilket bygger på upp till 5 cm. Om vi når 45 cm med 1 cm list med 100 cm skåp så är det en helt okay lösning enligt IKEA.

Idag har vi en höjd på 48 cm och det ska ganska mycket till för att vi inte ska se hela bänkskivan. Då är ändå bänkskåpen endast 80 cm höga. Mina föräldrar har en marginal på 45 cm i deras Marbodal kök och att inte kunna se arbetsytan rimligt känns ganska långt borta. MEN visst, är man väldigt lång kan jag tänka mig att det kan bli ett problem, vi får nog räkna oss till normal längden runt 170-175.

Det som gör det komplicerat för oss är att vi spelare på centimetrar här och det är inte helt säkert hur mycket vi kan få ut av golv och tak. Just nu har vi räknat med att vi kan sänka golvet 2 cm och taket kan höjas 1 cm d.v.s 3 cm. Går inte detta av någon konstig anledning så blir mellanrummet inte mer än 42 cm, jag är ganska säker på att det inte är något problem men det känns inte bra att frångå en standard så långt. Man kan möjligen flytta upp skåpen 1 cm mot taket men de ligger de nästan ända uppe vilket troligen inte är jätte bra.
 
Ögonfröjd skrev:
Ikea rekommenderar ett mellanrum på 56cm då deras väggskåp är rätt djupa. Du behöver detta mellanrum för att kunna se hela bänkskivan när du arbetar i köket..... För ett modernare utseende så lägg handtagen ner överallt och välj en modernare ho.
Hmm märkligt, ingen av alla de IKEA anställda jag pratat med har pratat om 56 cm? De har sagt att standarden är 50 cm och det ska man hålla sig till. Men du har en poäng, jag ska kontroll mäta och jämföra med andra kök.

Visst kan man montera handtagen liggande, vi tycker nog dock att det är snyggare och mer riktigt med stående. Kan såklart vara för att vi tröttnat på de liggande vi har idag ;)
 
Såg att jag missat täcklister på andra bilden med högre skåp och jag kan inte redigera mitt inlägg så här kommer den rätta bilden :

ZR4uCmb.png
 
Lösningen med 100 cm skåp kan innebära att jag måste antingen göra overkan på eller välja ett 80 skåp över hällen för att få in fläkten som ska sitta där. Att bygga på på med en fläkt och hamna på 40 cm över häll känns inte så kul.
 
Jag jobbar själv på köksavdelningen på Ikea och vi rekommenderar ALLTID 56cm i vårt varuhus. Vi visar våra lösningar med detta mått men 50cm är rekommendationen i stort hos övriga köksföretag och det går oftast bra. Mät hur djupa dina nuvarande över och underskåp är och jämför detta med Ikeas så får du en bra känsla. Lycka till! :)
 
Var i kontakt med IKEAS köksavdelning igen och de ansåg precis som du Ögonfröjd att vi bör välja 80 cm efter som det blir lättare att montera och täckskivan längst upp behöver inte bli merän 6-7 cm. Vi mätade också våra skåp och kunde konstatera att IKEAS överskåp är ganska mycket djupare precis som du sa.

Vår slutsats är att höga skåp går att få till men det krävs en hel del extra jobb, dessutom är det av yttersta vikt att vi lyckas korta ner tak och golv vilket inte är självklart. Vi kommer därför köra på 80 cm skåp även om det blir en lite bredare täcksida längst upp.
 
  • Gilla
Ögonfröjd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.