Hej,

Hur hög temperatur tål vanliga förlängningskablar/lampkablar och tygkablar? Några av våra kablar kommer ligga an mot elementrör där vi vet att temperaturen kan vara 80 grader och säkert lite till.

Vi vet att vår framledningstemp är hög i huset, detta håller på att undersökas men troligen är huset konstruerat för detta.

Oavsett vad, Riskerar vi att få problem med kablar som ligger an elementrören?
 
60-70 grader står det om jag kollar på ett par olika SKX-kablar. Men jag tror inte det är nåt problem om nån liten bit blir 80 grader vid några enstaka tillfällen per år. Det är väl bara när det är som kallast ute som rören är 80 grader?
 
Det finns även silikonstrumpor som man använder bl.a. i spotar som blir varma. Men jag tycker att du bör se över varför kablarna verkligen måste ligga an elementrören, det borde gå att göra annorlunda.

Är ingen expert på området men även om vanliga kablar är spec:ade upp till 70C så tror jag att de torkar ut och blir spröda i förtid. Om man tänker sig spröd isolering och fasledare, som tappat delar av isoleringen, med lätt anliggning mot element som brukar ha jordpotential så känns det som att man har en rökutveckling/mindre eldsvåda runt hörnet. Mycket guestimate i detta stycket men jag kör gärna hängslen o livrem i sådana här i situationer.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
PVC blir rätt fort "uttorkad" om den får ligga så varmt som 70 grader, och då blir den även mycket spröd och spricker lätt. Så vill man vara säker så ska man som vanligt ha goda marginaler, ju större dess bättre.
 
Om jag fattar det så kommer sladdarna till fönsterlampor och annat passera radiatorer och rör? Det lär knappast vara något problem. Rören är ju dessutom bara så varma några dagar per år.
 
Och när dom börjar att bli lite bruna så är det väl bara att byta sladdar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.