Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag och min sambo letar efter SERIÖSA hantverkare...Hur hittar man dessa?

Korthet i saken: Jag flyttade från en ort mellan uppsala och stockholm, där hade jag ett hus jag renoverade, dom hantverkare jag hittade var superbra:) Dock hade dom lite högre priser jämfört med här (liten ort i mellansverige). Min mamma har också renoverat massor hemma, både ute och inne. Rimliga priser och bra arbete. Lika så med min syster, inga promblem alls...;)

NU: Jag har ringt ca 15-20 olika hantverkare...(rörmockare, snickare, elektriker m.m) ca 5 av dom har varit ut och kollat på olika arbeten som dom ska återkomma med pris på.... Detta var nu ÖVER 3 månader sen.
Ca 5 hantverkare SKA komma ut och kolla på jobb, men dom ska ringa när dom kan och har tid... detta också för ca 3 månader sen...
OBSERVERA att det är "seriösa hantverkare som vi har blivit rekomonderade"q(;^;)p

Det är MYCKET jobb, men vi har påpekat att det för ta den tid det tar... så dom är fullt medvetna om att allt inte behöver vara klart "direkt".
Hur länge ska man acceptera detta? Nu tror jag inte det finns så många seriösa hantverkare att ringa till... Vad ska man göra?

Skulle jag vara hantverkare skulle jag vara smart och se att "här finns det pengar att tjäna"...d^_^b Men dom verkar inte vilja det eller vad??

Snälla finns det någon som har bra tips på hur man går vidare???

MVH
 
Tyresö
Det där med "här finns pengar att tjäna", det gör hantverkarna redan, eftersom dom inte hör av sej.
Troligtvis är ditt jobb för litet för att prioriteras = för lite pengar att tjäna!

Jag är själv företagare i betongpumpsbranschen, och om jag har ett inbokat jobb hos en privatkund, så är inte det jobbet värt så mycket, som när NCC eller SKANSKA ringer och bokar jobb. Det är så det är - och det gäller troligtvis alla branscher - inte bara byggbranschen.

"Allt" kan köpas för pengar, heter det, och det stämmer - åtminstone om du vill hamna högre upp på hantverkarnas prioriteringslista.

Skulle du erbjuda hantverkarna 3000 kr/tim + moms - då kan du ge dej f-n på att dom skulle stå i kö.....
 
Milkshaken
Precis samma sak hade min granne..... Det kom en del och skulle titta på hennes badrum.... En del hörde av sig igen och en del skrev saltade offerter så ini h-e..... Hon fick efter ett riktigt idogt arbete tag på en hantverkare.... han lovade i våras att han skulle komma.... Nu som först har han kommit en bit på väg.....
jag kan bara skylla på ROT..... Dom har så ini bomben att göra dom flesta firmorna, och saltar räkningar gör dom flesta vad dom än säger..... just för att ROTen har gett dom så mycket.....
Men vänta du..... Jag vet flera tyskar som har bett om offerter, fått dom saltade så ini bomben.... Typ 7 st termostater + 1 element för 25 .000:- .... Tyskarna är förbannade och det kommer att snart etableras tyska hantverkare i samhällena... till betydligt lägre priser än vad dom svenska ROT-lycksökarna tar..... Så mitt råd är att vänta lite till eller ställa riktigt hårda krav på en entrepenör, och sen skriva kontrakt på ett skäligt belopp....
 
Hej!

Tack för era svar:)

Men HUR stort/ mycket ska ett jobb vara för att en hantverkare ska vilja ta sig an det då???

Vad jag menar är: att vi har beräknat att själva renoveringen kommer att kosta ca 1,2 miljoner... och då är det så att den största delen enbart är arbete:(
Jag/ vi kan gärna åka och hämta material, så det är ren arbetskraft vi behöver, inte någon som ska behöva flänga runt och fixa.... Jag ser också till att rörmockare, elekrikter, snickare m.m. går om varandra, så att allt ska gå så smidigt som möjligt...Och detta har jag också framfört...

Jag har som sagt förut renoverat hus, så jag vet att det kostar:(

Men summa av sumarun är då alltså att man som privat person (nästan) inte kan få tag på vettigt och duktiga hantverkare som inte tar ockerpriser:(
 
Tyresö
Om du skapar dom förutsättningarna för en hantverkare - både logistik och storlek på jobb, så kan jag bara beklaga att du inte fått någon hantverkare att ta ditt anbud.

Ditt erbjudande låter ju som en guldgruva för en hantverkare = bara göra sitt jobb, och få allt annat serverat.
Har svårt att tänka mej att många hantverkare har en sån uppdragsgivare.

Kan inte göra annat än beklaga....
 
Kan vara för stort jobb oxå!
Hantverkaren kanske är rädd för att binda upp sig vid en kund under så lång tid. För när du är färdig med huset så dröjer det länge innan du återkommer som kund...

Hur stora firmor har du vänt dig till?
 
det är ju så, bra rekommenderade hantverkare har jobb upp över öronen, och det tar tid innan dom kommer eller hör av sig. just för dom har fullt upp och mycket att göra. handlar det om 1,2 miljoner kan det vara så med vissa att det kanske är ett för stort jobb som tar långtid (?) och då vill dom inte binda upp sig för mycket.
men som sagt, dom rekommenderade hantverkarna är alltid bäst, även om dom kanske är sämre på att höra av sig, det är ju just för att dom har fullt upp.
 
Om man ska göra så stora renoveringar och vill ha bra hantverkare så skulle jag tro att det tar drygt ett år från det man började leta till dess arbetet påbörjas. "Felet" är att privatpersoner ringer en eller två månader innan och tror att hantverkare sitter sysslolösa vid telefonen och väntar på just deras telefonsamtal.

Sen är det alltid så endel kommer och tittar, endel lämnar inga offerter. Ett annat problem om man ska göra ett stort jobb är att man säger att man fixar materialet själv.
 
mirakelasta skrev:
Om man ska göra så stora renoveringar och vill ha bra hantverkare så skulle jag tro att det tar drygt ett år från det man började leta till dess arbetet påbörjas. "Felet" är att privatpersoner ringer en eller två månader innan och tror att hantverkare sitter sysslolösa vid telefonen och väntar på just deras telefonsamtal.

Sen är det alltid så endel kommer och tittar, endel lämnar inga offerter. Ett annat problem om man ska göra ett stort jobb är att man säger att man fixar materialet själv.
Ligger väldigt mycket i detta som jag också skrivit om tidigare...

Duktiga hantverkare som är efterfrågade ligger idag ofta 3-6 månader framåt i sin planering.
 
Hej igen alla:)

Jag förstår hur ni menar:)

Blir bara så irriterad när man ändå som hantverkare kan komma ut och titta, och sen bara strunta i att höra av sig:blushing:

Jag förstår ju också att man måste ha framförhållning;) (man lever inte alltid som man lär:cool: visst har det hänt att man ringt veckan innan;))

Vi har nu hittat en bra snickare som hjälper oss inne, det tar "långt tid" eftersom han kommer då HAN har tid, och inte när vi vill... menar alltså att han har fått lite fria tyglar på NÄR han kan komma för att göra småfix, tex sätta upp lister m.m. Men duktig är han iaf:) Men just det promblem är ju att han redan har för mycket jobb redan...

Vi ska i vår byta fasad och tak... och vill då ha tag på en snickare som kan hjälpa oss med det... I mina ögon tycker jag inte att det är "sent ute" att börja kolla efter någon i början av augusti för ett jobb som ska påbörjas i mars... Eller är den "för långt fram"??

Jag har sagt att vi KAN köpa allt material själva och fixa med utkörning m.m. Men jag tycker då att man som snickare MÅSTE tala om, om man vill att kunden ska köpa via dom eller inte... för då ha jag iaf valmöjligheten att välja, men att bara strunta i att höra av sig det är det som gör mig irriterad:S
Och dessvärre är det inte bara jag som upplever det så här har jag förstått...

Vart tog arbetsmoralen vägen???? säger jag som är under 30 och jobbat mer än halva mitt liv:wow:
 
Glömde svara på att jag bara har kollat med små firmor...

Dels så vet jag inga stora här i området och dels har jag hört generellt att dom inte är inte intresserade av privatperson... men det kanske inte stämmer??

Sen när jag pratat/ träffat dom hantverkare som varit här har jag visat "delmål" inte sagt att "allt detta ska vara klart om 6 månader" utan det är tex göra klart "detta rum" samt lite annat småfix... Men har också sagt VAD som ska göras inom "snar framtid"... Hoppas ni förstår hur jag menar:p
 
Kan vara för stort jobb oxå!
"Hantverkaren kanske är rädd för att binda upp sig vid en kund under så lång tid. För när du är färdig med huset så dröjer det länge innan du återkommer som kund..."

Hur stora firmor har du vänt dig till?


Jag förstår hur du menar:)

MEN
1. För lång tid att binda upp sig...
2. Dröjer länge innan jag återkommer som kund...

Då är mina fråga... HUR ska man då göra?? Ser inte en hantverkare pengarna det finns att tjäna?? Oavsett om det handlar om 1 månad eller 1 år... bara det blir samma summa/ månad för hantverkaren??

Eller jag förstår faktiskt inte riktigt hur man tänker när man säger emot sig själv...
OBS: INTE KRITIK TILL DIG SOM SKREV.... Jag förstod att du förklarade hur det KAN vara:D
 
Tyresö
Ja, man kan undra varför dom åker ut för att titta på jobbet, dom borde redan via informationen du ger dom när du ringer, veta om det är ett jobb som dom kan ta eller inte.
Om det är så illa det fungerar, så kan jag förstå all misstro till hantverkare.
 
jo precis...När jag har sagt via telefon vad som ska göras har dom velat själva att komma ut och titta...

jag har förståelse om dom inte kan eller vill... men då tycker jag att det hör till att man säger det... eller har jag fel i det? För att bara "strunta i det" är för mig oseriöst...

Vi hade i våras en rörmockare (akut) som sa att han inte kunde ta emot mer jobb, bättre att säga det på en gång (dock hade han sagt ja först, men när jag ringde lite senare sa han att han inte hann... men det är en annan historia:))
 
Question skrev:
Kan vara för stort jobb oxå!
"Hantverkaren kanske är rädd för att binda upp sig vid en kund under så lång tid. För när du är färdig med huset så dröjer det länge innan du återkommer som kund..."

Hur stora firmor har du vänt dig till?


Jag förstår hur du menar:)

MEN
1. För lång tid att binda upp sig...
2. Dröjer länge innan jag återkommer som kund...

Då är mina fråga... HUR ska man då göra?? Ser inte en hantverkare pengarna det finns att tjäna?? Oavsett om det handlar om 1 månad eller 1 år... bara det blir samma summa/ månad för hantverkaren??

Eller jag förstår faktiskt inte riktigt hur man tänker när man säger emot sig själv...
OBS: INTE KRITIK TILL DIG SOM SKREV.... Jag förstod att du förklarade hur det KAN vara:D
Hur man ska göra, det kan jag inte svara på... Tydligen så finns det mer pengar att tjäna nån annanstans...:D

Hantverkaren kan ju inte bara dumpa alla andra kunder, för då har han tillslut inga kvar...
Det viktigaste som hantverkare är att ha ständigt återkommande kunder, år efter år...

En ensam hantverkare tar hellre 12 100000kr jobb än ett på 1,2milj...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.